Aktiespararnas expert slår fast i SvD att ”Kina är en riskfaktor” – men svenska småsparare uppges stå i kö för att teckna sig inför Volvo Cars börsnotering i Stockholm.

ANNONS

Tidningen berättar att nästan 100 000 småsparare i dagsläget vill köpa aktier i Volvo Cars, som i går meddelade att teckningskursen landar på 53 kronor.

Priset på Volvo Cars-aktien blir därmed det lägsta i intervallet som låg på mellan 53 kronor och 68 kronor.

Börsvärdet hamnar därmed på 163 miljarder kronor och som Dagens PS kunde berätta i går, måndag, anser en klar majoritet av aktieproffsen att Volvo Cars bör tecknas, om än med viss tvekan.

En som däremot inte anser det är Marcus Hernhag, känd från tidningen Privata Affärer och författare till flera böcker om aktiemarknaden.

”Det är väldigt svårt läge. Hur ska innehavet i Polestar värderas? Volvo Cars är också konjunkturkänsligt och ganska små som biltillverkare. Det är en annan sak om det är en väldigt het introduktion som vissa IT-bolag där man vet att kursen kommer att stiga, Volvo är inte i det läget”, har Hernhag uttalat i en intervju med TT.

ANNONS
ANNONS

Men bland småspararna är det alltså rusch inför biljättens notering, som är framskjutit till på fredag 29 oktober i stället för torsdag som det var bestämt från början.

Malmqvist: Volvo Cars uppfattas som ”en nationalklenod”

Småspararnas intresse är förståeligt, menar analytikern Peter Malmqvist.

”Många svenskar är bilnördar, precis som jag”, säger han till Svenska Dagbladet.

Han menar att Volvo Cars, trots att det är Kinaägt, ses som ”en nationalklenod”.

Han föreställer sig att ”många köper aktier med hjärtat” och någon risk för en kursflopp liknande den tidigare med Telia tror han inte på med Volvo Cars, som han tvärtom upplever som en relativt trygg investering för aktiesparare.

Mohammed Salih, känd från Aktiespararna, är inte lika upprymd i samma SvD-artikel över Volvo Cars börsnotering, som han tycker är en märklig historia.

ANNONS
ANNONS

Ser Geelys enormt stora ägande som en riskfaktor

”Företaget går ut med att det blir den lägsta teckningskursen i det breda prisintervallet. Vad skickar det för signal till marknaden? Att det inte finns något intresse?”, säger han till tidningen.

Största risken med Volvo Cars är den ägardominansen från Kina, menar han.

Li Shifu, grundare av Volvo Cars-ägaren Geely, har efter påtryckningar meddelat att han dels släpper ifrån sig alla sina A-aktier i bilbjässen, som görs om till vanliga B-aktier.

I stället för 97 procent kommer Geelybossen att kontrollera 80 procent av Volvo Cars framöver.