Den svenska klädjätten prickar förväntan i morgonens rapportsläpp – ”trots tuffa marknadsförhållanden”.

Det sätter omedelbart positivt avtryck i aktiekursen på Stockholmsbörsen. Aktien rusade direkt med över 6 procent i öppningen och uppgången har i skrivande stund utökats till drygt 9 procent.

H&M:s rörelseresultat för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret blev 5.935 miljoner kronor.

Det är något bättre än analytikerna hade röknat med ( 5.923 miljoner kronor), enligt Infront Datas sammanställning av 13 analytikers prognoser, skriver Di.se, som uppger att modebjässens bruttomarginal uppgick till 55,4 procent under rapportperioden, vilket var i linje med analytikernas prognos, framgår det.

”Vi hade en bra försäljningsutveckling på de flesta marknader. Starkast tillväxt hade vi i länder såsom USA där vi växte med 17 procent, Mexiko 25 procent, Indien 39 procent, Ryssland 19 procent och Polen 11 procent i lokala valutor. Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden”, skriver Karl-Johan Persson, vd för H&M, i rapporten.

ANNONS
ANNONS

Ändrade köpmönster bland kunderna tvingar enligt H&M modebolaget att öppna färre butiker i år än vad som tidigare sagts, det rör sig om 45 färre öppnade butiker under 2019.

Karl-Johan Persson tror att det förändringsarbete som nu pågår inom H&M-koncernen ”med full kraft” på sikt leder till ”ökad lönsamhet och en långsiktigt positiv utveckling för H&M-gruppen”.

Dagens Industris expert Richard Bråse skriver i en kommentar att han trots den stabila rapporten inte väntar sig ett lyft för aktien.

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, säger i en kommentar i Svenska Dagbladet:

”Mycket möjligt att det vänder för H&M nu … mycket talar för att man är på rätt väg.”