Prylkedjan Clas Ohlson, som släppt rapport i dag, onsdag, varnar för att julklappar kan bli försenade. 

ANNONS

Särskilt när det gäller vissa teknikprodukter, exempelvis laserskrivare och skrivarpatroner men även olika typer av verktyg är det julklappar som nu riskerar att bli försenade, enligt Clas Ohlson.

Orsaken är logistikproblem och komponentbrister, berättar TT i en artikel på SvD.se.

”Vi har känt till det här ett tag och gjort allt i vår makt för att säkra vår viktiga höst- och julperiod. Vi har försökt ta hem så mycket varor som möjligt tidigare för att se till att vi har rätt produkter på plats. Sedan är det så klart osäkerhet vecka för vecka. Det kan uppstå problem som vi inte känt till och då handlar det om att vara flexibla”, säger Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson, till nyhetsbyrån tillägger att hemmafixarkedjan parerat med fler försörjningskanaler, bland annat har företaget öppnat ett kontor i Polen.

Vinsten och försäljningen sjönk

Resultatrapporten för senaste kvartalet (1 maj-31 juli) från prylkedjan visar att vinsten minskade, från 150 miljoner till nu aktuella 131 miljoner kronor före skatt.

Försäljningen online ökade under perioden med 19 procent men minskade totalt sett med en procent till 2 056 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen uppgick till 7,2 procent jämfört med 8,0 procent.

Vinst per aktie före utspädning uppgick till 1:63 kronor, detta jämfört med 1:84 kronor samma period föregående år.

ANNONS
ANNONS

Vd har ordet i rapporten

”Även om pandemins effekter fortfarande är tydliga i kundernas köpbeteende fortsätter vi att planera för mer normala marknadsförhållanden under hösten. När fler människor rör sig i stadskärnorna och i köpcentrum ska vi nå ännu fler kunder som vill förenkla sin vardag i hemmet. Här kommer den uppdaterade visuella identiteten som vi lanserade i augusti att spela en betydande roll. Förutom att vi visar våra kunder att vi utvecklas som bolag – från ett postorderföretag och butikskedja till dagens hemmafixarföretag med helhetslösningar för kunderna i butik, online och i deras egna hem – gör vi det enklare för kunderna att känna igen oss i alla kanaler där vi möts”, skriver vd Kristofer Tonström i rapporten, som du kan ta del av i sin helhet här.

Läs även: Hemfixarkedjan får tummen upp för online-strategi [Dagens PS]

Läs mer: Hemfixarkedjans vd avgår med flaggan i topp [Dagens PS]