Konsumenternas köpglädje under sommaren fick en liten skjuts – av Barbie-filmen och Beyoncés världsturné. Men effekten kan mattas av redan under tredje kvartalet, varnar Morgan Stanley.
Barbie lyfte ekonomin – men nu kan trenden vända
Mest läst i kategorin
Arenaturnéer med artisterna Beyoncé och Taylor Swift, och premiärerna av storfilmerna Barbie och Oppenheimer gav ekonomin en liten kick under andra kvartalet. Förutom konsert- och biobiljetter, såldes även mängder kläder, prylar och accessoarer kopplade till den nya Barbie-filmen och de två turnéerna.
Beyoncés och Taylor Swifts turnéer gav en skjuts till de städer där konserterna ägde rum, med ökade restaurangbesök och hotellvistelser som följd.
Läs även: Beyoncé – orsaken till Sveriges inflation?
Konsumenternas köpglädje ökade och inför det tredje kvartalet väntas konsumtionssiffrorna komma in 1,9 procent högre än under föregående kvartal, enligt investmentbanken Morgan Stanley.
Intäkterna från konserterna och biobesöken faller under en specifikt prisindex för konsumtion, kallat PCE. Den ökade konsumtionen inom PCE under andra kvartalet gav en skjuts åt hela den amerikanska ekonomin, skriver CNBC.
Men effekten kan bli kortlivad och mattas av, varnar Morgan Stanley. I takt med att de två populära arenaturnéerna lider mott sitt slut och biobesöken för “Barbie” och “Oppenheimer” avtar, kan konsumtionen komma att minska.
Dessutom väntas många studenter i landet betala av sina studielån under hösten, vilket kommer att påverka hur mycket pengar de kan lägga på konsumtion.
Läs även:
“Barbie” briljerar – passerar miljardgränsen
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.