Under måndagen fortsatte Swedbanks problem med den digitala plattformen för aktiehandel. De kunder som upplever att de förlorat pengar till följd av problemen – kan göra en reklamation.

Problemen med Swedbanks aktiehandelstjänst startade redan förra veckan. De påverkade främst vilken marknadsdata som presenterades.

Felmeddelande i appen

Även under måndagen möttes kunderna av ett felmeddelande i appen – som avslu­tades med ”felsökning pågar”.

En uppgiftslämnare uppger till Di – att värdepappershandeln i praktiken inte har fungerat på sex dagar.

”Jag tycker det är anmärk­ningsvärt att man inte kun­nat handla aktier på Swed­banks plattform i sex dagar. Det är ju ingen obskyr mäk­larfirma vi pratar om,” säger uppgiftslämnaren och klargör:

”Swedbank säger att man kan handla aktier. Vad de menar med det är att man kan ringa till en aktiedesk och handla via en mäklare, för det fungerar inte digitalt.”

Uppdaterar den tekniska plattformen 

Swedbank håller på att och uppdate­ra den tekniska plattformen för värdepappershandeln, och i samband med uppgraderingen förekommer det störningar som påverkar aktieinforma­tionen i appen och internet­banken.

”Vi är ledsna och ber om ursäkt till våra kunder för de problem som det orsakar”, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank, under måndagen.

Hon säger vidare att ”en del kunder kan lägga order och får igenom avslut till aktuell marknadskurs, men för andra fungerar det i undantagsfall inte alls, och för vissa är det fördröjningar samt att information inte visas korrekt”.

Ersättning till drabbade 

Swedbank har ett team som försöker lösa problemen så fort som möjligt.

ANNONS
ANNONS

Till drabbade kunder erbjuder Swedbank följande, enligt Unni Jerndal:

”Har vi kunder som upple­ver att de förlorat pengar på grund av störningarna så kan de göra en reklamation av genomförda värdepappers­affärer.”

Läs mer: Storbankens fonder får toppbetyg i Europa