Försäljningen för H&M är fortsatt trög enligt sparekonomen Maria Landeborn på Danske Bank. Det framgår av ett nyhetsbrev på Danske Banks nyhetsportal Nextconomy.

ANNONS

Landeborn skriver att i lokala valutor var försäljningen exklusive moms oförändrad jämfört med samma kvartal förra året. Det var en miljard lägre än vad marknaden hade väntat sig.

”Något som däremot ökat jämfört med förra året är antalet butiker. Andra kvartalet 2017 hade H&M 4 498 butiker och andra kvartalet i år var siffran 4 801, en ökning med drygt 300 butiker. Men trots 300 nya butiker steg alltså inte omsättningen, vilket betyder att försäljningen fortsätter att sjunka i befintliga butiker”.

Enligt Landeborn är de stora lagren och reorna ett stort problem, ett annat att konsumenterna i allt högre grad handlar på nätet och att H&M:s försäljning online ännu inte förmår kompensera för tappet i butik.

Landeborn kommenterar även utköpsryktena: ”Anledningen till miljardköpen är snarare att Stefan Persson anser att aktien handlats på attraktiva nivåer, och att han ser betydligt mer långsiktigt på familjens ägande i H&M än vad aktiemarknaden gör. Men ett eventuellt utköp från börsen skulle inte vara helt okomplicerat”.

ANNONS
ANNONS

Sparekonomen pekar på att man vid ett utköp skulle ge behöva ge upp en del av bestämmanderätten när man genomför ett utköp med en andra part, samtidigt som ett utköp skulle även innebära att en stor del av familjeförmögenheten placerades i ett och samma bolag.