Mer vanligt att kvinnor är långsiktiga och har fokus på mjuka värden i sin börsportfölj, enligt granskning.

”Man kan säga att hos männen finns ett större risktagande än hos kvinnorna. Männen är lite mera riskbenägna medan kvinnor väljer att investera i bolag med kända varumärken och produkter som man känner till. Utifrån det känns bolagen trygga”, säger värdepapperscentralen Euroclear Swedens analytiker Krister Modin till Aftonbladet.

Euroclear Swedens statistik, som tidningen hänvisar till, visar att män i högre grad väljer bolag som försvarskoncernen Saab och oljejätten Lundin Petroleum.

Men även bettingbolag som många stora förvaltare brukar bojkotta av etiska skäl, liksom företag som har kopplingar till porr och vapen, är vanligare innehav bland män än hos kvinnor.

Bland kvinnor är de svenska storbankerna populära men även detaljhandelsbolag som H&M och MQ, eller livsmedsjättar som Ica och AXfood, enligt kartläggningen.

ANNONS
ANNONS

Andra Farhad, som redan som 15-åring började handla med aktier och i dag är entreprenör med inriktning på börsen – hon står bakom Börshajen som vill öka vanligt folks kunskaper om aktiemarknaden – konstaterar att ”mjukare värden” går hem hos kvinnliga placerare medan män i första hand är på jakt efter bästa avkastningen.

”Tittar du på europeisk nivå ser det likadant ut. Kvinnor är mer långsiktiga, män har sämre tålamod och försöker också ta revansch i bolag. Kvinnor kan ta en förlust medan män gärna köper tillbaka i ett bolag de sålt med förlust av ren revanschlusta”, säger Andra Farhad till Aftonbladet, som uppger att män tjänade bäst på fjolårets börsrally i Stockholm.

Männens portfölj, sett till börsbolagen med störst andel män som aktieägare, steg enligt artikeln med 43 procent medan kvinnorna fick nöja sig med en uppgång på 19 procent på sina aktieinnehav på Stockholmsbörsen.

Det ska understrykas att detta alltså avser förra årets börsutveckling. På fem års sikt eller ännu längre kan det se helt annorlunda ut då kvinnor ofta har lång börshorisont.

Stockholmsbörsen gick förresten upp med nästan 30 procent 2019.