Om ni undrar varför aktier inom telekom och klädförsäljning har haft en medioker utveckling de senaste två decennierna finns en del av svaret här.

Den ansedda konsultfirman McKinsey har mätt prisutvecklingen hos 19 länder, inklusive Sverige, för ett antal sektorer sedan 2002.

Resultatet är frapperande. För kommunikationstjänster (läs bredband och mobil) har priserna fallit med hela 45 procent, skriver Investerardygnet.

ANNONS
ANNONS

Det krävs mycket kostnadsbesparingar och volym för att kompensera för det tappet. Inte nog med att e-handeln har allvarligt belastat marknaden för kläddetaljister. Till råga på allt har priserna fallit med 37 procent. Det är inte konstigt att klädhandlarna har problem.

Bäst prisutveckling har det varit inom utbildningssektorn, bostäder och hälsovård. Det borde gynna bland annat AcadeMedia, Engelska Skolan, Humana, Attendo, Heba, John Mattson och läkemedelsbolag. Eftersom trenden inte ser ut att vända är det nog bättre att satsa på dessa och undvika telekomoperatörer och kläddetaljister.