Adobe köper Figma, som är ett molnbaserat samarbetsverktyg, för 20 miljarder dollar. Genom att köpa upp konkurrenten hoppas Adobe få tillgång till en bredare kundkrets.

ANNONS

Figmas molnbaserade samarbetsverktyg används av mjukvaruutvecklare och produktchefer som bygger appar och andra tekniska produkter. Det relativt okända bolaget har funnits i 10 år och ökar snabbt – så därför passar alltså teknikjätten på att köpa upp företaget för rekordsumman 20 miljarder dollar, eller runt 215 miljarder kronor, och hoppas samtidigt på att få tillgång till en bredare kundkrets, skriver Wall Street Journal. 

Hälften aktier

Adobe kommer betala hälften kontanter och hälften i aktier. Figma värderades till 10 miljarder dollar i en finansieringsrunda förra året och har förväntats överträffa intäkter på 400 miljoner dollar för 2022 – som är hälften av försäljningspriset till Adobe.

Även för Adobe pekar siffrorna uppåt, där bolaget redovisade en nettovinst för tredje kvartalet på 1,14 miljarder dollar och en omsättning på 4,43 miljarder dollar. Det var en ökning med 13 procent jämfört med föregående år.

Oro på marknaden

För aktien har det dock inte sett lika bra ut, hittills i år har den rasat 45 procent, där Nasdaq Composite Index i övrigt är nere med cirka 26 procent. Under torsdagen gick Adobe-aktien ner 17 procent – och visade därmed en oro på marknaden att Adobe känner sig omkört av en konkurrent som Figma.

Om affären går igenom kommer den vara en av de största köpen av en startup med riskkapitalstöd i USA:s historia.

Adobes vd Shantanu Narayen är optimistiskt inför vad de båda bolagen kan genomföra tillsammans.

”När du använder en mobilapplikation på webben måste någon designa den och sedan översätta det till kod.”

ANNONS
ANNONS

”Det är vad Adobe och Figma kan göra.”

Läs även: Adobe tar upp kampen – mot sig själv? [Dagens PS]