Det finns ögonblick som får en att förstå varför man älskar bilar. För vissa är det ljudet av en V8 som öppnar sig över Essingeleden. För andra – den första gången man kliver in i en BMW 3-serie. De där orangeglödande mätarna, skinnet som knarrar, en instrumentbräda vinklad mot föraren som om världen äntligen förstått vem som borde vara i centrum. Det är ingen slump att just 3-serien blev bilen som gjorde BMW till BMW, rapporterar HTSI.
En ikon kör vidare: Serien fyller 50


Mest läst i kategorin
Sedan debuten 1975 har modellen rullat ut i över tjugo miljoner exemplar och blivit ryggraden i allt från tyska villaförorter till kinesiska företagsparker. Det är premiumklassens arbetshäst, yuppiernas favoritcabriolet, företagsbilens kung och bilnördarnas eviga projekt.
Från blygsam tvådörring till världsmåttstock
Första generationens E21 ersatte de små 1602- och 2002-modellerna med något djärvare – en lätt, frisk bakhjulsdriven bil ritad av Paul Bracq, med en förarplats som kändes som ergonomisk poesi. Frank Sytner, som byggde ett helt bilimperium och sedan blev BTCC-mästare i en M3, beskriver den som en revolution. Formen, känslan, konsekvensen: 3-serien satte en ny standard för vad en coupésalong skulle vara.
På åttiotalet exploderade populariteten. E30:an såldes som smör, blev statussymbol, småstadsgangsterdröm och arkitektritade familjetransporter på samma gång. En bil som såg lagom snäll ut men som i rätt kurva kunde bita ifrån som en terrier med turbo.
Läs även: Nya BMW M3 – Både el och bensin för puristerna

Senaste nytt
Legenden M3 – och de gyllene åren
Sedan kom 1986 års M3 – en bil som egentligen bara fanns för att BMW ville vinna tävlingar. Bredare skärmar, vassare styrning och den där känslan av att bilen visste vad du tänkte innan du tänkte det. Den dominerade banorna och förvandlade 3-serien från ”smart val” till något som kändes som ett löfte om äventyr.
På nittiotalet och tidigt 2000-tal blev 3-serien Europas svar på den perfekta kompanjonen. Dieselmodeller sålde som fredagsmyschips. Företagsparkeringar blev hav av grå metallic. Mondeon fick se sig omkörd. En hel generation chefer och aspirerande sådana rullade fram i bilar som signalerade ordning, ambition och ibland lite för mycket körglädje.
Viggos testar Cadillac Optiq
Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling har gjort det Elvis bara kunde drömma om – provkört Cadillacs eldrivna familjeSUV i bergen utanför Barcelona. Det

Nu börjar framtiden – igen
Men världen rör sig bort från tjänstebilar och mot elsiffror på laddstolpar. Så vad händer nu? Jo: BMW dammar av sitt ur-DNA. Neue Klasse-generationen av 3-serien kommer 2026 – en modell som blandar el och förbränning, men framför allt plockar fram de där smala njurarna, de skarpa linjerna och den lågmälda självsäkerheten som gjorde 3-serien till en ikon från början.
Nu när alla SUV:ar skriker efter uppmärksamhet blir 3-seriens främsta styrka att inte behöva skrika alls. Den kan återigen vara bilen som ser smart ut utan att vara prålig – en maskin som bara gör jobbet, och gör det bättre än de flesta. Och någonstans bakom allt detta: löftet om att en ny M3 redan väntar i kulissen, lika rastlös och redo som alltid.
Viggo testar Porsche: Nercabbat i 293 km/h – förnuft och känsla
Perfect Weekend börjar med en varm motor, en kall vårvind och en Porsche utan tak. 911 Carrera T Cabriolet är puristens dröm – för dig som tycker att 1,7

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











