Dagens PS

SS Delphine: en ikon med fyrdubbla expanderande ångmotorer

SS Delphine
SS Delphine är världens äldsta ångfartyg i lyxklassen (Foto: Boat Itnernational)
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 03 maj 2022Publicerad: 03 maj 2022

SS Delphine går till historien som världens äldsta ångfartyg i lyxklassen. I april fyllde hon 100 år och är världens enda superyacht som fortfarande drivs med fyrdubbla expanderande ångmotorer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 78 meter långa superyachten fyllde 100 år i april 2022. Men det är inte bara hennes 100 år som gör henne speciell, eller det faktum att det är hennes originalmotorer som fortfarande tuffar på.

Reste sig ur askan som fågel Fenix

superyacht

Det var nära att SS Delphine strök med då hon fattade eld och sjönk i New York 1926 (Foto: Boat International).

SS Delphine byggdes för Horace Dodge, medgrundare till Dodg Brothers Automotive Manufacturer, i USA och sjösattes av Great Lakes Engineering Works 1921. Bara några år senare var det nära att hon strök med då hon fattade eld och sjönk i New York 1926. Men likt fågel Fenix, reste hon sig ur askan och var snart tillbaka till sin forna glans.

ANNONS

Senaste nytt

SS Delphine i den amerikanska flottan

SS Delphine

Man kan tänka sig att Europas framtid avgjordes efter diskussioner kring ett av borden från TIffany & Co ombord på Delphine (Foto: Boat International)

1942 rekvirerades hon av den amerikanska flottan och tjänstgjorde som kommendören Ernest Kings flaggskepp. Och det var tur då hon undgick att möta samma öde som många av de ångfartyg som förstördes under kriget.

Europas framtid efter andra världskriget avgjordes då USAs president Franklin D. Roosevelt, Storbritanniens premiärminister Winston Churchill och den ryske diplomaten Vyacheslav Molotov möttes ombord före Yalta konferensen. SS Delphine är alltså en riktigt ikon med anor och spännande historia.

ANNONS

Såldes för en spottstyver

Efter kriget återvände SS Delphine till familjen Dodge men bytte ägare flera gånger under andra hälften av 1900-talet. 1997 var hon i dålig kondition och den nye ägaren betalade endast en spottstyver. Det var nog klokt då ägaren valde att plöja ned 45 miljoner Euro för att återställa Delphine till hennes forna skick.

TIffany

OriginalInredningen från  TIffany & Co är återskapad in i minsta detalj (Foto: Boat International).

Renoveringen tog hela fem år men då är också inredningen från Tiffany & Co återskapad i minsta detalj. Att resa ombord är som att förflytta sig tillbaka till 1920-talet och La Belle Epoque.

Kungligt dop

2003 döptes hon om av ingen mindre än Prinsessan Stephanie av Monaco. Och visst passar SS Delphine för en kunglighet! Idag finns alla moderna bekvämligheter ombord som krävs för en seglats i lyx. Jacuzzi, hamam, gym och pool är bara några av attributen som dagens resenärer kräver. Självklart finns hårsalong på plats för att hjälpa gäster att alltid visa sin bästa sida.

SS Delphine

Moderna bekvämligheter såsom jacuzzi är en självklarhet ombord (Foto: Boat International).

De nuvarande ägaren köpte SS Delphine 2015 och numera går det alldeles utmärkt för vem som helst att boka henne för en seglats runtom i medelhavet. Ombord finns plats för 26 övernattande gäster men det finns gott om utrymme för totalt 150 gäster för till exempel en middag i solnedgången.

ANNONS

Läs mer om SS Delphine här

Läs mer: Bra flyt för Strömma Kanalbolag [Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS