Skiftet: Unga miljonärer lämnar dyra prylar bakom sig 

Dyra prylar?
Lyx handlar i många fall om upplevelser (Foto: Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 08 maj 2025Publicerad: 08 maj 2025

För dagens unga miljonärer handlar lyx inte längre om dyra prylar och snabba bilar. Nu är det annat som gäller. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyxindustrin har inte upplevt en svacka likt denna på 15 år, visar en rapport av konsultfirman Bain & Company’s. 

Men det är inte bara lågkonjunkturen som är problemet. Det är själva idén om lyx som har förändrats.

Handlar om hur du lever 

Lyx definieras inte längre av vad du äger – utan av hur du lever. 

Det visar en ny global rapport från analysföretaget Assembly, som kartlagt hur den nya generationens rika konsumerar.

De traditionella lyxmärkena gör dessutom bäst i att lyssna. Gen Z och millennials förväntas nämligen stå för 75 procent av den globala lyxmarknaden inom bara några år.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Från prylar till upplevelser

Väskor från Hermès och skor från Louboutin må fortfarande glittra för många, men bland unga förmögna är det andra saker som gäller. 

Istället för att samla dyra prylar på hög lägger de sina pengar på boutique-träning, resor och hälsa.

ANNONS

Numera letar de allra rikaste efter upplevelser som ingen annan kan få

“Lyx är inte längre bara vad du äger, utan också var du varit och vad du står för”, skriver Assembly i rapporten.

Det handlar alltså om att bygga en identitet – inte en garderob.

Dyra prylar?
Numera kan man köpa Hermés-kopior på Walmart (Foto: Pexels)

Status i smoothies och spin

Den nya lyxen är personlig. Enligt rapporten växer lyxkonsumtionen kopplad till wellness, resor och upplevelser dubbelt så snabbt som traditionella lyxvaror.

Det handlar om dyra smoothies, spin-klasser, ekologiska råvaror och hudvård för tusenlappar.

Att vara i form och må bra har blivit ett sätt att visa att man är på toppen, både ekonomiskt och socialt.

Läs även: Dagens unga drar ner genomsnittet av lycka. Dagens PS

ANNONS

För lättillgängligt 

Det finns en drös anledningar till skiftet. När kopior av lyxiga prylar blivit lätta att få tag på, har själva symbolvärdet försvagats. 

En Birkin-väska från Hermès var länge en av världens mest eftertraktade statusprylar: svår att få tag på, skyhög prislapp och en exklusivitet som signalerade “jag är på en nivå du aldrig kan nå”. 

Men när Walmart började sälja en nästan identisk version för 80 dollar, förändrades spelet.

”Folk vill inte längre betala hundratusentals kronor för en it-väska som kan vara ute ur mode nästa år”, säger författaren Alice Sherwood till Wired

Konsumtion med samvete

Det handlar dock inte bara om wellness. 

Hållbarhet och värderingar väger allt tyngre. Enligt rapporten säger 42 procent av de tillfrågade att de letar efter varumärken som delar deras personliga värderingar. 

Därtill uppger 71 procent stolthet över sin kulturella identitet.

ANNONS

Inkludering, etik och miljötänk är alltså nyckelfaktorer, särskilt bland unga lyxförbrukare som gärna visar vad de står för, även i sin konsumtion.

Lyxvarumärken måste vakna

Sammantaget pekar rapporten på ett tydligt skifte: upplevelser, värderingar och välmående håller på att definiera framtidens lyx.

“Nu är det dags för lyxvarumärken att anpassa sig till den nya verkligheten, och visa att de är med på tåget”, skriver Fortune.

Annars riskerar de att tappa en hel generation av köpkraft.

Läs också: Uppmaningen: Fota dina prylar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS