Samlar du på dyra klockor gäller det att hänga med i svängarna. Klockindustrin förändras och det här behöver du som samlare hålla koll på.

ANNONS

Deloitte publicerade i förra månaden en ny studie som visar att höga chefer i den schweiziska klockindustrin ser ljust på framtiden, skriver Robb Report. Det är stor skillnad mot förra året, då 85 procent av de tillfrågade såg mycket negativt på framtiden.

Framtidstron hänger till stora delar ihop med återhämtningen av den schweiziska klockexporten. Värdet av exporten ökade med 1,7 procent under årets åtta första månader, jämfört med samma period 2020.

Ökningen gäller däremot enbart klockor i det övre prissegmentet. Det vill säga klockor med ett pris på minst 5 000 schweizerfranc eller knappt 50 000 svenska kronor.

Exporten av klockor i mellan- och lågpris segmentet har däremot stadigt minskat under de senaste åren. Nedgången förklaras av att smartklockor mer eller mindre har konkurrerat ut billigare batteridrivna klockor.

Dessutom produceras merparten av smartklockorna i Asien. I Studien framgår att tre viktiga förändringar spås påverka klockindustrin framöver.

ANNONS
ANNONS

Varumärken satsar på second hand

Varumärken har till slut förstått att de inte längre kan ignorera andrahandsmarknaden. Tidigare ignorerade man andrahandsmarknaden eller såg den som ett hot mot det egna varumärket.

Nu är det slut med det. Studien visar att 65 procent  varumärkena har en strategi för hur de ska kunna utfärda äkthetscertifikat för äldre ur, så kallade CPOs (certified- pre-owned).

klockor
Äldre ur och ”pre-owned” är populära bland millennials och Gen Z. Foto: Omega

Millennials föredrar mekaniska ur

Det är lätt att anta att den yngre konsumenten föredrar den senaste smartklockan, eller för all del skippar armbandsuret helt. Så är inte fallet. Enligt studien är det millennials och den så kallade Gen Z som är mest intresserade av dyra mekaniska armbandsur.

Om de har minst 5000 schweizerfranc att spendera vill säga. Då föredrar den yngre generationen ett mekaniskt ur.

Hållbarhet går inte att ignorera

Konsumenternas krav på hållbarhet har till slut fått även de stora lyxtillverkarna att lyssna. De kräver transparens och vill veta att den dyra klockan är etiskt korrekt tillverkad och i vilken utsträckning den påverkar miljön.

Georges Kern, VD för Breitling, säger i studien, att produktion och försörjningskedjan snart kommer att vara helt transparent.

ANNONS
ANNONS

Hon städade och hittade diamant [Dagens PS]