Medan amerikanska konsumenter mobiliserar till bojkott av McDonald’s, råder lugn i svenska restauranger.
Global bojkott mot McDonald’s – tyst i Sverige


Mest läst i kategorin
Det handlar om en organiserad protest mellan 24 och 30 juni, där aktivistgruppen The People’s Union USA uppmanar till total avhållsamhet från burgare, pommes och milkshakes.
Bakgrunden: höjda priser, tveksamma skatteupplägg, antifacklig retorik, bristande miljöansvar och urvattnade mångfaldslöften. På andra sidan Atlanten växer ilskan. Men i Sverige – inget ljud.
“Vi har inte fått några reaktioner från våra gäster än så länge”, säger Linda Nordgren, kommunikationsdirektör för McDonald’s Sverige, till Dagens PS Perfect Weekend. “Donken är en favorit för många – vi har omkring 400 000 gäster varje dag.”

Svensk McDonald’s: “Lokalt, inte globalt”
Trots att McDonald’s är ett av världens mest välkända varumärken – och ofta föremål för global kritik – menar Nordgren att verksamheten i Sverige i praktiken fungerar väldigt annorlunda än i USA.
“Vi är ett globalt varumärke men Donken i Sverige drivs väldigt lokalt och påverkas framför allt av lokala förutsättningar”, säger hon.
Franchisetagarna sätter priserna själva – och just nu är trenden nedåt:
“Vi har sänkt priserna på många av våra menyer och burgare för att alla ska kunna unna sig och njuta av sommaren.”
Senaste nytt
Kollektivavtal sedan 1973
Ett tungt argument i bojkotten gäller arbetsvillkor. I USA kritiseras McDonald’s för att kringgå ansvar med hjälp av franchiseavtal och motverka facklig organisering. Men i Sverige är situationen en annan.
“Vi har haft kollektivavtal sedan starten 1973”, säger Linda Nordgren. “På McDonald’s ska man känna sig välkommen, trivas och få möjlighet att växa och ta ansvar – oavsett vem man är.”
Läs även: Så beter du dig i en brittisk pub – och på den svenska varianten

Miljö, olja och plast
Kedjan har också fått kritik för miljöpåverkan – särskilt i sina globala leverantörskedjor. McDonald’s Sverige pekar på en rad konkreta insatser:
– Återvinning av frityrolja till biogas
– Utbyte av plastförpackningar
– Minskning av matsvinn
– Krav på hållbarhet hos leverantörer
– Fler laddstolpar
“Vi är en stor kedja, så även små förändringar gör stor skillnad”, säger Nordgren.
DEI-frågan: Mer än bara reklam?
Bojkottledarna anklagar McDonald’s för att prata om mångfald – men stödja motsatsen genom politiska donationer. I Sverige menar man att arbetet med DEI är på riktigt.
“Mångfald och inkludering genomsyrar hela vår organisation”, säger Linda Nordgren. “Vi har nolltolerans mot all form av diskriminering.”
Läs även: Här äter de bästa kockarna i New York själva
“Man ska alltid känna sig välkommen”
Vad säger då McDonald’s Sverige till gäster som följer debatten och överväger att haka på bojkotten?
“Vi försöker göra ett så bra jobb som möjligt för de gäster som besöker oss. Man ska alltid känna sig välkommen in!”
Bojkott utomlands av McDonald’s – men inte i Sverige än
Vad händer globalt?
En organiserad bojkott mot McDonald’s pågår i USA mellan 24–30 juni, ledd av The People’s Union USA.
Har den nått Sverige?
Nej, inte än. McDonald’s Sverige märker inga reaktioner och betonar sina lokala förutsättningar.
Vad är skillnaden?
– Kollektivavtal sedan 1973
– Lokalt styrda priser
– Satsningar på hållbarhet och inkludering
– Aktuella prissänkningar på menyer under sommaren

QR-koder förstör restaurangupplevelsen – ge oss menyer och människor
“Vi kom inte för att navigera QR-koder. Vi kom för att äta.”

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.