Michael O’Leary: EU kan inte skydda Europas flygplatser

Frankrike höjer flygskatten
Ryanairs vd Michael O’Leary vill se hårdare åtgärder mot obehöriga drönare. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 02 okt. 2025Publicerad: 02 okt. 2025

Ryanairs vd Michael O’Leary riktar hård kritik mot EU efter flera incidenter där drönare stört flygtrafiken i Europa. Han menar att obehöriga drönare som flyger över flygplatser bör skjutas ner och avfärdar samtidigt EU:s planer på en “drönarmur” som ineffektiva.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Incidenter i Polen och Danmark

Under de senaste veckorna har flygplatser i både Polen och Danmark tvingats stänga tillfälligt på grund av misstänkta drönarintrång. I Polen stod flygtrafiken stilla i fyra timmar och i Danmark påverkades trafiken i både Köpenhamn och Aalborg under två timmar. Händelserna har ökat trycket på EU att snabbt hitta lösningar för att skydda flygplatser.

ANNONS
Ryanair
Ryanairs vd Michael O’Leary. (Foto: Virginia Mayo/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025

O’Learys kritik

I en intervju med Politico säger Michael O’Leary att EU-ledarna agerar för långsamt och att diskussionen om en “drönarmur” inte är en realistisk lösning. Han ifrågasätter om ett tekniskt system kan hindra drönare som kan skickas upp inifrån EU-länderna själva. O’Leary menar i stället att hotfulla drönare borde neutraliseras direkt, även med militära metoder.

Vad är en drönarmur

Planerna på en europeisk “drönarmur” handlar om att bygga ett gemensamt försvarssystem för att upptäcka, spåra och i vissa fall neutralisera obehöriga drönare. Förslaget drivs av EU:s östliga medlemsstater och syftar till att skapa ett slags digitalt skyddsnät längs unionens gränser. Tanken är att med hjälp av radar, sensorer och störsändare kunna stoppa fientliga drönare innan de når känsliga mål som flygplatser och kraftverk. Kritiker menar dock att det är kostsamt, tekniskt komplext och inte ger fullgott skydd mot drönare som startas inifrån Europa.

EU:s planer

Vid ett informellt toppmöte i Köpenhamn diskuterar EU-ledarna just nu ett försvarspaket kallat “Eastern Flank Watch”. Initiativet syftar till att stärka skyddet mot drönarattacker och andra säkerhetshot vid unionens östra gräns. Förslaget leds av EU:s försvarskommissionär Andrius Kubilius, som vill se ett tätare samarbete mellan medlemsländerna.

ANNONS

En komplex fråga

Frågan om hur drönarhot ska hanteras är komplicerad. Att skjuta ner drönare nära civila områden kan innebära risker på marken, samtidigt som en för långsam respons kan leda till stora störningar i flygtrafiken. Analytiker pekar på behovet av snabbare detektion, tydligare regler för vem som har mandat att ingripa och tekniska system som kan stoppa drönare utan att äventyra säkerheten på marken.

Läs även: Planerade AI-resor kan sluta i katastrof

Ryanair Londonbörsen
Flygtrafiken i Köpenhamn stod stilla i flera timmar efter drönarintrång. (Foto: TT)

Slutsats

O’Learys kritik mot EU belyser ett växande problem för flygtrafiken. Drönarhotet är reellt och växande, men lösningarna måste vara både effektiva och säkra. Den europeiska diskussionen om skydd av flygplatser kommer därför att fortsätta stå högt på agendan.

Tre fakta om drönarhot mot flyget:
– Drönarincidenter kan orsaka stora förseningar och ekonomiska förluster även vid korta avbrott.
– Teknik för att upptäcka och neutralisera drönare finns, men används i begränsad omfattning i EU.
– En drönarmur är tänkt som ett digitalt skyddsnät längs EU:s gränser, men kan inte hindra drönare som startar inne i medlemsländerna.

Vill du läsa mer om nöjen och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Nu blir fredagsmyset billigare igen eller Sigge Eklund i en stor intervju: När framgången blir frihet.

Källor: Politico (2 oktober 2025), Reuters (23–30 september 2025), AP (30 september 2025)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
Lyxlägenhet Malta - Kempinski.se


Modern trerumslägenhet på Kempinski Residences, Gozo. Högkvalitativa material, femstjärnig service och tillgång till 3 utomhuspooler och två inomhuspooler.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS