Nu lanseras Norwegian Aqua, sitt största och mest ambitiösa fartyg hittills. En flytande resort med vattenrutschkana, 17 restauranger och ett svitkoncept som får femstjärniga hotell att blekna. Jag har inte bott i The Haven – men jag har sett det med egna ögon, och det är något av det mest avundsvärt lyxiga jag upplevt till havs.
Jag har följt Norwegian Cruise Line i över tio år – nu tar de i från tårna


Mest läst i kategorin
Jag vet vad jag talar om
Jag var med när Norwegian Prima lanserades i Venedig 2022. Det var kryssningsindustrins comeback efter pandemin, och Norwegian Cruise Line ville visa att de förstod framtidens gäst: frihet, flexibilitet och inga krav på slips till middagen. Jag var skeptisk – men imponerad. Framför allt av maten. Jag är kräsen, men blev genuint överraskad. På Prima åt jag bättre än på många hajpade restauranger i land.
Nu kommer Aqua. Ännu större. Ännu mer. Frågan är hur långt NCL kan driva sitt koncept – och om gästerna hänger med.
Läs även: Stark sommar för kryssningsturism

Norwegian Cruise Line har Haven – en annan värld
För dig som inte känner till det: The Haven är Norwegian Cruise Lines mest exklusiva svitkoncept. Jag har aldrig bott där, men jag har fått tillträde några gånger. Och varje gång tänker jag samma sak: jag vill inte gå därifrån.
Högst upp i aktern, avskilt från övriga gäster, ligger ett tyst, sobert minikosmos med privata sviter, infinitypool, egen restaurang, egen hiss och en concierge som faktiskt ser dig i ögonen. På Aqua lanseras dessutom duplexsviter på två våningar med panoramafönster från golv till tak. Ett ord: wow.

En resort som rör på sig
Aqua är det första fartyget i Prima Plus-klassen och väger in på 154 000 bruttoton. Ombord finns en 275 meter lång vattenrutschkana som drivs av vakuumteknik och lovar G-krafter på däck 20. Ocean Boulevard ringlar sig runt hela fartyget med glasgolv, solnedgångar och joggare på flykt från buffén.
Det finns 17 restauranger och 18 barer. På Prima var maten en höjdpunkt – och om Aqua lyckas hålla samma nivå är det redan värt biljettpriset. Nytt är bland annat thailändska Sukhothai, växtbaserade Planterie och en vinbar som nästan kräver ett par Gucci-solglasögon för att kliva in i.

All inclusive – med stil
Norwegian Cruise Line riktar sig till en över medelklass. Det är inte billigt att åka med NCL – men det är heller inte meningen. Priset är högt, men det mesta ingår. Och känslan av att allt du beställer i baren, eller på restaurangen, är “gratis” är… ljuvlig. Det gör något med både semesterstämningen och sällskapet.
För stämningen ombord är faktiskt något av det bästa. Det är långt från bulkturism på Östersjön. Gästerna är glada, vänliga, ofta vana resenärer. Hade fler av de cirka 50 000 svenskar som varje år åker på semesterkryssning testat NCL – eller något av de andra internationella rederierna – hade de haft en helt annan bild av vad det innebär att kryssa.
Och så showen förstås ombord på Norwegian Cruise Line
Kryssningar lever på kvällsunderhållningen. Därför satsar NCL på egenproducerade produktioner: Revolution – en Prince-hyllning med lasershow och dansare – och Elements, en nycirkus med eld, luft, vatten och videoscenografi.
Allt är kalkylerat: gästen ska stanna ombord, dricka mer, boka spa och helst börja planera nästa kryssning innan denna ens är slut.

Perfect Weekend Guide – Norwegian Aqua enligt mig
Bäst hittills: Maten på Prima.
Största drömmen: En vecka i The Haven. Jag vet exakt vilken svit jag vill ha.
Mest hysteriskt: Vattenrutschkana med vakuum och G-kraft.
Mest spekulativt: Floating pods och zero gravity-sängar i spat.
Min plan: Åka dit, äta allt, se showen – och snegla mot The Haven tills jag är redo att boka.
Norwegian Cruise Lines största konkurrenter
– Royal Caribbean International
– MSC Cruises
– Celebrity Cruises
– Princess Cruises
– Holland America Line
– Virgin Voyages

Nya regler för handbagage chockar resenärer: Adjö till 58 cm-resväskan
“År 2025 är det fortfarande kaos kring ditt handbagage som faktiskt får följa med in i kabinen.”Och nej, EU:s storstilade löfte om gemensamma mått har inte infriat tyvärr.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.