Det nya superplanet som förändrar flygbolag och hur världen reser

Flygbolag
En smal kropp, men en lång räckvidd – Airbus utmanar kartan och världens flygbolag. (Foto: Airbus)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 19 juni 2025Publicerad: 19 juni 2025

Perfect Weekend reder ut varför nya superjeten lockar flygbolag, resenärer och till och miljökämpar att resa mer i luften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Direktflyg utan widebody – hur är det ens möjligt?

Det nya superflygplanet, Airbus A321XLR, är den första i sin klass som klarar elva timmar i luften – med bara en mittgång. Smalkropp, men lång räckvidd. Med en kapacitet att flyga upp till 8 700 kilometer (4 700 nautiska mil), tack vare en integrerad bakre centertank på 12 900 liter, kan planet trafikera sträckor som Stockholm–Delhi, New York–Marrakech eller Göteborg–Goa – utan mellanlandning.

Det nya superflygplanet A321XLR lyfter framtidens weekendresor. (Foto: Airbus)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Färre mellanlandningar – fler oupptäckta resmål

Bränsleförbrukningen per passagerarstol är upp till trettio procent lägre jämfört med tidigare generationers flygplan, enligt Airbus. Den lätta konstruktionen och aerodynamiska designen gör det till ett av världens mest ekonomiska långdistansflyg.

Men det handlar inte bara om teknik – utan om geografi. För första gången blir det lönsamt att flyga point-to-point mellan mindre destinationer. Det innebär färre mellanlandningar och kortare restid – men också något mer intressant: nya resmål.

Detta kan bli en boost för regional turism. Destinationer som Galway, Essaouira eller små portugisiska kuststäder kan nu kopplas direkt till USA eller Asien. Det är en ny era för globala weekendresor.

Färre motorer, längre resor – så ser effektivitet ut 2025 för smarta flygbolag. (Foto: Airbus)

Valfri motor – och ett tystare flyg

ANNONS

Flygbolagen kan välja mellan två motorer: Pratt & Whitney PW1100G-JM och CFM LEAP-1A. Båda är tysta, bränslesnåla och framtidssäkrade. Pratt & Whitneys växlade turbofläkt har minskat bullret med sjuttiofem procent – vilket öppnar möjligheter för nattflygningar även från bullerkänsliga flygplatser som Heathrow, Schiphol och Arlanda.

CFM:s motor bygger på teknik från Dreamliner och utnyttjar keramiska material för att maximera effektiviteten. Valet beror på varje flygbolags strategi – och underhållsfilosofi.

Kabindesign som matchar planet: tyst, smart och rakt på sak. (Foto: Airbus)

Ett flygbolag går först – men alla hakar på

United Airlines har beställt femtio flygplan för att koppla Newark till mindre europeiska och nordafrikanska städer. Iberia blev första operatör och flög premiärturen till Boston i november 2024. Wizz Air blev i maj 2025 första bolag att ta modellen i drift med Pratt & Whitney-motor.

Flygbolag som bokat det nya superflygplanet

  • United Airlines – 50 beställda
  • Iberia – först i drift
  • Wizz Air – första med Pratt & Whitney
  • Air France–KLM
  • Lufthansa Group (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines)
  • JetBlue
  • American Airlines
  • Qatar Airways
  • AirAsia X
  • Middle East Airlines (MEA)
  • IndiGo
  • Viva Aerobus
  • Flynas
  • Air Canada
  • Saudia

Totalt har fler än 550 exemplar beställts av över 25 flygbolag.

Flygkaos i hela Europa – men SAS bryter mönstret

Reser du i sommar i Europa? Då är risken hög att ditt flyg blir försenat eller till och med inställt.

ANNONS
Kabindesign som matchar planet: tyst, smart och rakt på sak. (Foto: Airbus)

Vad betyder A321XLR för vår flygbolag?

Tidigare oupptäckta städer och regioner får nu chans att kliva fram i rampljuset. Fler direktlinjer innebär större flexibilitet, kortare restid och fler val – både för turister och affärsresenärer. Det gynnar hotell, restauranger och lokala ekonomier.

Som Airbus-vd Guillaume Faury sammanfattade det vid leveransen till Iberia:
“Det här planet ger flygbolag nya möjligheter att öppna linjer som tidigare inte var kommersiellt möjliga.”

Boeing – på efterkälken

Boeings 757 är föråldrad, och 737 MAX 10 saknar räckvidd. Airbus har tagit ledningen i ett segment som många analytiker länge trodde var dött – långdistans med smalkropp. Nu är det hetare än någonsin.

Detaljerna gör skillnaden – från kompositmaterial till centertank. (Foto: Airbus)

Trettio procent lägre utsläpp per stol

A321XLR är certifierad för att flyga med upp till femtio procent hållbart flygbränsle (SAF), med målet att klara hundra procent till 2030. Tillsammans med trettio procent lägre utsläpp per stol och färre mellanlandningar ger det ett konkret bidrag till flygets gröna omställning.

ANNONS
Med plats för upp till 244 passagerare är det smalt men kraftfullt. (Foto: Airbus)

Perfect Weekend: 3 rutter vi vill se nu – direkt från Skandinavien

1. Köpenhamn – San Diego
Designmecka möter surfparadis. Glöm mellanlandning i Frankfurt – ta din danska minimalism raka vägen till Kaliforniens soldränkta tacos.

2. Göteborg – Seoul
K-pop, kimchi och konfuciansk futurism. En direktlinje från västkustens skärgårdsidyll till Sydkoreas hypermoderna hjärta? Ja tack.

3. Oslo – Nairobi
Nordisk natur möter afrikansk savann. En perfekt bro mellan Norges fjäll och Kenyas nationalparker – för både äventyrare och weekenddrömmare.

Medvetslös andrepilot och låst cockpit – panik i kabinen

Dramat utspelade sig på 10 000 meters höjd över Spanien. När kaptenen lämnade cockpit för ett snabbt toalettbesök svimmade andrepiloten plötsligt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS