När du går ombord på ett flygplan möts du nästan alltid av ett leende och ett “hej” från kabinpersonalen. Men tro inte att det bara handlar om vanlig hövlighet. Det finns en betydligt mer praktisk – och ibland allvarlig – anledning till att flygvärdinnan spanar in dig redan i dörren.
Därför hälsar kabinpersonalen på dig- inte artighet...


Mest läst i kategorin
Kabinpersonalen letar efter problem
“Vi hälsar inte bara för att vara trevliga”, säger flygvärdinnan Rania, känd från TikTok som @itsmekikooooo. “Vi kollar samtidigt om någon är för full eller för sjuk för att flyga.” Med andra ord – om du vinglar för mycket eller luktar sprit, riskerar du att bli avvisad redan innan du hunnit sätta dig.
Läs även: Virgin Galactics börjar snart med kommersiella rymdresor

Men det stannar inte där. Kabinpersonalen har också i uppdrag att identifiera så kallade ABP:s – “able-bodied persons”. Det är passagerare som ser ut att kunna hjälpa till i en nödsituation. Gärna någon som reser ensam, kan kommunicera på engelska och är fysiskt kapabel att till exempel öppna en nödutgång eller hjälpa andra.
“Vi letar efter folk som inte har rörelseproblem, kan engelska och verkar stabila”, berättar en flygvärdinna i kommentarerna. “Det är de vi vill ha som ABP:s.”
Läs även: Flygkaos i hela Europa – men SAS bryter mönstret

Svenska flygvärdinnor: “Säkerheten alltid först”
Det är inte bara på TikTok som flygets rutiner diskuteras. I en intervju med Dagens PS säger SAS-veteranen Sofia Freij:
“Något som aldrig har förändrats under mina 29 år på SAS är att säkerheten alltid kommer först.”
Hon berättar om träningen i att hantera brand, sjukdom och evakuering – och hur det är kärnan i yrkesrollen, långt före kaffekokning och taxfreeförsäljning.
När det gäller nervösa passagerare har hon ett konkret knep:
“Jag brukar säga till flygrädda passagerare att titta på oss i personalen. Är vi lugna kan de också vara det.”
Och ja – det stämmer: personalen undviker att sätta flygrädda vid vingarna. Där hörs motorerna tydligast, och det kan förvärra känslan av oro och panik.
Utbildade för det värsta
Flygvärdinnor i Sverige genomgår omfattande säkerhetsutbildningar innan de får börja arbeta. Det handlar om att kunna släcka bränder, ge första hjälpen, hantera akuta förlossningar och leda evakueringar på under två minuter. Rutinerna övas i fullskaliga kabinsimulatorer – och uppdateras varje år. I grunden ska kabinpersonalen kunna hantera ett scenario där allt går fel – utan att visa panik.

Kommentarerna: “Jag visste det!”
Responsen på TikTok-klippet från flygvärdinnan Rania – känd som @itsmekikooooo – lät inte vänta på sig. Hennes video, där hon avslöjar att kabinpersonalen gör en snabb säkerhetsscanning när de hälsar på passagerare, väckte stort engagemang i kommentarsfältet.
“Jag hade bukspottkörtelinflammation i Korfu och spelade frisk – visste att jag annars inte fått gå ombord”, skriver en användare. En annan skämtar: “Jag går alltid ombord med hörlurarna på och ignorerar personalen – kanske dags att ändra på det nu.”
För vissa var det ett bekräftande “aha!”, för andra ett tecken på att det kanske är läge att börja säga hej tillbaka – och se lite mer skärpt ut.
Mer än bara ett leende
Så nästa gång du kliver ombord på ett plan – se till att du har knäppt byxorna, inte sluddrar och ser allmänt alert ut. Du kanske inte bara undviker att bli avvisad – du kanske till och med blir utvald som flygets hemliga hjälte.
Eller så är du bara en helt vanlig passagerare som inte märker någonting.

Laddat för konflikt – powerbanks stoppas på flyget i sommar
Du har precis boardat planet. Du fäller upp bordet, drar fram din Kindle, sätter på brusreducerande hörlurar och kopplar in powerbanken – men nej.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.