Dagens PS

"Bagagebråket är en bluff" – EU rasar men flygresenärerna fattar

Flyg bagage EU
Du bokar en biljett för 199 kronor till Barcelona. Du får ta med en liten väska. Vill du ha mer, betalar du extra. Det är så lågprisflyget fungerar. Foto: Canva
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 21 maj 2025

EU:s byråkrater och ett gäng rättshaverister är rasande. Sju lågprisbolag inom flyg – däribland Norwegian – anklagas för att ta ut olagliga avgifter för handbagage. Problemet? En majoritet av Europas flygresenärer har redan förstått hur spelet fungerar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du bokar en biljett för 199 kronor till Barcelona. Du får ta med en liten väska. Vill du ha mer, betalar du extra. Det är så lågprisflyget fungerar. Det har det gjort i 20 år. Men det verkar ha undgått EU:s konsumentbyråkrater, som nu drar igång en fullskalig attack mot hela affärsmodellen.

Norska Konsumentrådet, tillsammans med 16 andra europeiska organisationer, har skickat in ett formellt klagomål till EU-kommissionen. Målet är att sätta stopp för avgifterna – och kanske, i förlängningen, återinföra den där skinkmackan från 1996.

“Du bör kunna ta med dig en kabinväska utan att betala extra”, säger Inger Lise Blyverket, chef på Konsumentrådet.

Men passagerarna verkar inte hålla med. De köar frivilligt för att visa upp sina små väskor och kliva ombord först. Ingen tror längre att flyget till Paris ska inkludera incheckade väskor, vin och varm handduk. Det är 2025. Inte 1995.

"Märkligt att Norwegian inte ens kunde få låna ett par hundra miljoner kronor när SAS får många miljarder i stöd", skriver Norwegians kommunikationschef i ett mejl till Omni efter avslaget på flygbolagets ansökan om svenska kreditgarantier. (Foto: TT)
“Märkligt att Norwegian inte ens kunde få låna ett par hundra miljoner “Vi anser att vår bagagepolicy följer EU:s regler”, säger Eline Hyggen Skari, presschef på Norwegian (Foto: TT)

“Vi följer reglerna – och våra kunder gillar det”

Norwegian slår ifrån sig kritiken.

“Vi anser att vår bagagepolicy följer EU:s regler”, säger Eline Hyggen Skari, presschef på Norwegian.
“Våra kunder har visat att de uppskattar att slippa betala för bagage de inte behöver.”

Enligt Norwegian får du ta med en väska som får plats under sätet på Lowfare-biljett. Kabinväska? Det kostar. Vill du ha mer – köp Flex eller Plus. Det är tydligt, det är transparent, och – viktigast av allt – det är frivilligt.

ANNONS

Skari påpekar också att bagagepolicyn bidrar till bättre punktlighet, säkerhet och minskad stress ombord. Flyget lyfter när det ska. Du slipper slagsmål i mittgången om plats i bagagehyllan.

Lufthansa
Lufthansa gör som den andra flygbolagen. (Foto: TT)

De gamla flygbolagen gör exakt samma sak

Här blir det riktigt ironiskt. För medan EU pekar finger åt Ryanair och Wizz Air, har de gamla nationella stoltheterna – SAS, Lufthansa, KLM, British Airways – smugit in exakt samma modell.

Du bokar billigast möjliga biljett? Då får du också bara ta med en liten väska. Ibland får du en kabinväska. Men incheckat bagage? Glöm det. Det är extra. Business class är en annan planet.

Skillnaden är bara paketeringen. De kallar det “Go Light”, “Light Fare”, “Basic”. Men det är samma sak. Betala mer, få mer. Och ändå är det bara lågprisbolagen som ställs till svars.

Läs även: Sofia Yohannes tar ett nytt grepp på dödligt våld i SVT:s nya serie

EU-valet påverkas av ryska trollfabriker, som sprider falska nyheter
En man håller i en EU-flagga när han går utanför EU:s högkvarter i Bryssel. (Foto: Virginia Mayo File/TT)

Bakom kulisserna: EU-domen som alla bråkar om

ANNONS

Allt bygger på en dom i EU-domstolen från 2014 – mål C-487/12. Där fastslogs att handbagage ska vara gratis, om det är av “rimlig storlek och vikt”. Vad som är “rimligt” har dock aldrig definierats.

Nu vill Konsumentrådet att EU sätter en standard. Maxmått, maxvikt, noll godtycke. Och visst – det vore enklare för alla. Men är det verkligen ett krisområde för EU:s resurser just nu?

Under tiden fortsätter miljoner européer att boka sina lågprisbiljetter. De läser villkoren. De accepterar reglerna. De reser. Det är inget mysterium. Det är bara modern konsumentlogik.

Läs även: Ny forskning visar: Mellan kaffe och karriär – där händer det viktiga

Wizz Air
1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet gäller hos Wizz Air. (Foto: Johan Nilsson/TT)

Detta gäller hos de anklagade lågprisbolagen

FlygbolagInkluderat i billigaste biljetten
Norwegian1 liten väska (30×20×38 cm, max 10 kg), under sätet
Ryanair1 liten väska (40×20×25 cm), under sätet
EasyJet1 liten väska (45×36×20 cm), under sätet
Transavia1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet
Volotea1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet
Vueling1 liten väska (40×20×30 cm), under sätet
Wizz Air1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet

Källa: Respektive bolags hemsidor, maj 2025

KLM och Air France har gemensamt poängprogrammet Flying Blue.
KLM och Air France har gemensamt poängprogrammet Flying Blue. (Foto: Unsplash)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Och så här gör de gamla nationella jättarna

FlygbolagHandbagage i billigaste biljetten
SAS Go Light1 kabinväska + liten väska. Inget incheckat bagage
Lufthansa Light1 kabinväska (8 kg) + liten väska. Ingen incheckad väska
Air France Light1 kabinväska (12 kg) + liten väska. Inget incheckat bagage
KLM Light1 kabinväska (12 kg) + liten väska. Ingen incheckning
British Airways Basic1 liten väska under sätet. Kabinväska endast med “Plus”

Källa: Flygbolagens hemsidor, maj 2025

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS