EU:s byråkrater och ett gäng rättshaverister är rasande. Sju lågprisbolag inom flyg – däribland Norwegian – anklagas för att ta ut olagliga avgifter för handbagage. Problemet? En majoritet av Europas flygresenärer har redan förstått hur spelet fungerar.
"Bagagebråket är en bluff" – EU rasar men flygresenärerna fattar


Mest läst i kategorin
Du bokar en biljett för 199 kronor till Barcelona. Du får ta med en liten väska. Vill du ha mer, betalar du extra. Det är så lågprisflyget fungerar. Det har det gjort i 20 år. Men det verkar ha undgått EU:s konsumentbyråkrater, som nu drar igång en fullskalig attack mot hela affärsmodellen.
Norska Konsumentrådet, tillsammans med 16 andra europeiska organisationer, har skickat in ett formellt klagomål till EU-kommissionen. Målet är att sätta stopp för avgifterna – och kanske, i förlängningen, återinföra den där skinkmackan från 1996.
“Du bör kunna ta med dig en kabinväska utan att betala extra”, säger Inger Lise Blyverket, chef på Konsumentrådet.
Men passagerarna verkar inte hålla med. De köar frivilligt för att visa upp sina små väskor och kliva ombord först. Ingen tror längre att flyget till Paris ska inkludera incheckade väskor, vin och varm handduk. Det är 2025. Inte 1995.

“Vi följer reglerna – och våra kunder gillar det”
Norwegian slår ifrån sig kritiken.
“Vi anser att vår bagagepolicy följer EU:s regler”, säger Eline Hyggen Skari, presschef på Norwegian.
“Våra kunder har visat att de uppskattar att slippa betala för bagage de inte behöver.”
Enligt Norwegian får du ta med en väska som får plats under sätet på Lowfare-biljett. Kabinväska? Det kostar. Vill du ha mer – köp Flex eller Plus. Det är tydligt, det är transparent, och – viktigast av allt – det är frivilligt.
Skari påpekar också att bagagepolicyn bidrar till bättre punktlighet, säkerhet och minskad stress ombord. Flyget lyfter när det ska. Du slipper slagsmål i mittgången om plats i bagagehyllan.

De gamla flygbolagen gör exakt samma sak
Här blir det riktigt ironiskt. För medan EU pekar finger åt Ryanair och Wizz Air, har de gamla nationella stoltheterna – SAS, Lufthansa, KLM, British Airways – smugit in exakt samma modell.
Du bokar billigast möjliga biljett? Då får du också bara ta med en liten väska. Ibland får du en kabinväska. Men incheckat bagage? Glöm det. Det är extra. Business class är en annan planet.
Skillnaden är bara paketeringen. De kallar det “Go Light”, “Light Fare”, “Basic”. Men det är samma sak. Betala mer, få mer. Och ändå är det bara lågprisbolagen som ställs till svars.
Läs även: Sofia Yohannes tar ett nytt grepp på dödligt våld i SVT:s nya serie

Bakom kulisserna: EU-domen som alla bråkar om
Allt bygger på en dom i EU-domstolen från 2014 – mål C-487/12. Där fastslogs att handbagage ska vara gratis, om det är av “rimlig storlek och vikt”. Vad som är “rimligt” har dock aldrig definierats.
Nu vill Konsumentrådet att EU sätter en standard. Maxmått, maxvikt, noll godtycke. Och visst – det vore enklare för alla. Men är det verkligen ett krisområde för EU:s resurser just nu?
Under tiden fortsätter miljoner européer att boka sina lågprisbiljetter. De läser villkoren. De accepterar reglerna. De reser. Det är inget mysterium. Det är bara modern konsumentlogik.
Läs även: Ny forskning visar: Mellan kaffe och karriär – där händer det viktiga

Detta gäller hos de anklagade lågprisbolagen
Flygbolag | Inkluderat i billigaste biljetten |
---|---|
Norwegian | 1 liten väska (30×20×38 cm, max 10 kg), under sätet |
Ryanair | 1 liten väska (40×20×25 cm), under sätet |
EasyJet | 1 liten väska (45×36×20 cm), under sätet |
Transavia | 1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet |
Volotea | 1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet |
Vueling | 1 liten väska (40×20×30 cm), under sätet |
Wizz Air | 1 liten väska (40×30×20 cm), under sätet |
Källa: Respektive bolags hemsidor, maj 2025

Och så här gör de gamla nationella jättarna
Flygbolag | Handbagage i billigaste biljetten |
---|---|
SAS Go Light | 1 kabinväska + liten väska. Inget incheckat bagage |
Lufthansa Light | 1 kabinväska (8 kg) + liten väska. Ingen incheckad väska |
Air France Light | 1 kabinväska (12 kg) + liten väska. Inget incheckat bagage |
KLM Light | 1 kabinväska (12 kg) + liten väska. Ingen incheckning |
British Airways Basic | 1 liten väska under sätet. Kabinväska endast med “Plus” |
Källa: Flygbolagens hemsidor, maj 2025

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.