Ännu en stad vägrar ta emot kryssningsjättarna

kryssning
Lyxyachter välkomna – men kryssningsbjässar portade. (Foto: Anders Wiklund / TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

Ännu en stad vid Medelhavet sätter hårt mot hårt mot kryssningsjättarna. Perfect Weekend reder ut varför ett gäng världsberömda turistmetropoler vägrar ta emot flodvågen av kryssningsgäster – trots ett betydande inkomstbortfall.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Frankrikes glamorösa filmfestivalstad sätter nu alltså ner foten mot flytande turistmassor. Från och med första januari nästa år blir det förbjudet för fartyg med fler än 1 000 passagerare att lägga till i Cannes hamn. Staden vid Côte d’Azur går därmed i armkrok med Venedig och Barcelona i kampen mot överturism.

Låg skatt i Frankrike
Staden som älskar filmstjärnor, men börjar tröttna på kryssningsturister. (Foto: Vianney Le Caer/AP/TT)

Perfekt Weekend blir mindre perfekt för kryssningsjättarna

Den franska Rivieran lockar varje sommar hundratusentals kryssningsresenärer som vill se Cannes stränder, butiker och Croisettens röda mattor. Men för lokalbefolkningen är turismens baksida lika påtaglig som champagneskumpet i festivalens VIP-loger.

“Det handlar inte om att förbjuda kryssningsfartyg utan om att reglera, organisera och ge riktlinjer för deras trafik,” säger borgmästaren David Lisnard i ett uttalande.

Cannes vill att turismen ska bli “mindre talrik, mindre stor, mindre förorenande och mer estetisk”. Med andra ord: Färre masspassagerare – mer Medelhavscharm.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Max 6 000 får gå i land – resten får guppa utanför

Regeln är enkel: fartyg med fler än 1 000 passagerare får inte lägga till alls. Vill man ändå visa sina gäster Cannes måste man hyra småbåtar som tar iland folk i mindre klungor. Totalt får högst 6 000 passagerare per dag promenera runt bland festivalpalats, glassbarer och Gucci-butiker.

Bakgrunden är att Frankrike som helhet är Europas mest besökta land, med över 100 miljoner turister förra året – fler än landets egen befolkning. Samtidigt blåser vinden åt samma håll i flera andra sydeuropeiska städer.

ANNONS

Nice begränsade antalet anlöp tidigare i år. Venedig har gjort detsamma efter att Jeff Bezos och Lauren Sanchez kraschade staden med sitt stjärnspäckade bröllop. I Spanien jagas turister bokstavligen med vattenpistoler av anti-turismaktivister.

Cannes Yachting Festival
Lyxyachter välkomna – men kryssningsbjässar portade. (Foto: Cannes Yachting Festival)

Balansgång mellan kosing och kaos

Cannes tjänar förstås pengar på kryssningarna – men priset i form av nedskräpning, buller och förstörda ekosystem börjar bli för högt. Därför ansluter sig nu staden till en växande klubb av orter som vill se färre bjässar till havs.

Frågan är: vem blir nästa stopp? Dubrovnik, Palma, Santorini – listan på städer som hotas av kryssningsturismens baksidor växer i takt med att jättebåtarna blir fler och större.

Ännu en stad stoppar kryssningsjättarna

Turister trängs i Venedig. Staden hamar på listan som vi helst ska undvika 2025.
Från Venedig till Cannes – fler städer stänger dörren för jätteskepp eftersom det redan är ganska fullt på Markusplatsen i Venedig…. (Foto:Unsplash)

Här stoppar städerna kryssningsjättarna:

  • Venedig: Förbjuder stora kryssningsfartyg i stadens historiska centrum.
  • Barcelona: Skärper restriktionerna i centrala hamnen och stänger kajer för kryssningsfartyg.
  • Dubrovnik: Tillåter max två stora fartyg per dag, totalt 4 000 passagerare.
  • Santorini: Har ett dagligt tak på cirka 8 000 kryssningspassagerare.
  • Nice: Har begränsat antalet anlöp för stora fartyg.
  • Amalfi-kusten: Flera orter som Positano har infört lokala begränsningar.
  • Key West: Införde genom folkomröstning restriktioner mot stora fartyg.
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Läge att satsa på guld, bitcoin eller diamanter? På bilden syn diamanten Pink Star.
Spela klippet
Börs & Finans

Bitcoin, guld och diamanter – "Det här årets kortning"

03 juli 2025
ANNONS
ANNONS