Ännu en stad vid Medelhavet sätter hårt mot hårt mot kryssningsjättarna. Perfect Weekend reder ut varför ett gäng världsberömda turistmetropoler vägrar ta emot flodvågen av kryssningsgäster – trots ett betydande inkomstbortfall.
Ännu en stad vägrar ta emot kryssningsjättarna


Mest läst i kategorin
Frankrikes glamorösa filmfestivalstad sätter nu alltså ner foten mot flytande turistmassor. Från och med första januari nästa år blir det förbjudet för fartyg med fler än 1 000 passagerare att lägga till i Cannes hamn. Staden vid Côte d’Azur går därmed i armkrok med Venedig och Barcelona i kampen mot överturism.

Perfekt Weekend blir mindre perfekt för kryssningsjättarna
Den franska Rivieran lockar varje sommar hundratusentals kryssningsresenärer som vill se Cannes stränder, butiker och Croisettens röda mattor. Men för lokalbefolkningen är turismens baksida lika påtaglig som champagneskumpet i festivalens VIP-loger.
“Det handlar inte om att förbjuda kryssningsfartyg utan om att reglera, organisera och ge riktlinjer för deras trafik,” säger borgmästaren David Lisnard i ett uttalande.
Cannes vill att turismen ska bli “mindre talrik, mindre stor, mindre förorenande och mer estetisk”. Med andra ord: Färre masspassagerare – mer Medelhavscharm.
Max 6 000 får gå i land – resten får guppa utanför
Regeln är enkel: fartyg med fler än 1 000 passagerare får inte lägga till alls. Vill man ändå visa sina gäster Cannes måste man hyra småbåtar som tar iland folk i mindre klungor. Totalt får högst 6 000 passagerare per dag promenera runt bland festivalpalats, glassbarer och Gucci-butiker.
Bakgrunden är att Frankrike som helhet är Europas mest besökta land, med över 100 miljoner turister förra året – fler än landets egen befolkning. Samtidigt blåser vinden åt samma håll i flera andra sydeuropeiska städer.
Nice begränsade antalet anlöp tidigare i år. Venedig har gjort detsamma efter att Jeff Bezos och Lauren Sanchez kraschade staden med sitt stjärnspäckade bröllop. I Spanien jagas turister bokstavligen med vattenpistoler av anti-turismaktivister.

Balansgång mellan kosing och kaos
Cannes tjänar förstås pengar på kryssningarna – men priset i form av nedskräpning, buller och förstörda ekosystem börjar bli för högt. Därför ansluter sig nu staden till en växande klubb av orter som vill se färre bjässar till havs.
Frågan är: vem blir nästa stopp? Dubrovnik, Palma, Santorini – listan på städer som hotas av kryssningsturismens baksidor växer i takt med att jättebåtarna blir fler och större.
Ännu en stad stoppar kryssningsjättarna

Här stoppar städerna kryssningsjättarna:
- Venedig: Förbjuder stora kryssningsfartyg i stadens historiska centrum.
- Barcelona: Skärper restriktionerna i centrala hamnen och stänger kajer för kryssningsfartyg.
- Dubrovnik: Tillåter max två stora fartyg per dag, totalt 4 000 passagerare.
- Santorini: Har ett dagligt tak på cirka 8 000 kryssningspassagerare.
- Nice: Har begränsat antalet anlöp för stora fartyg.
- Amalfi-kusten: Flera orter som Positano har infört lokala begränsningar.
- Key West: Införde genom folkomröstning restriktioner mot stora fartyg.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.