Dagens PS Perfect Weekend rapporterar att Chanel ger sig in i tidskriftsvärlden med sin första kulturtidning – en 250 sidor lång konstnärlig trycksak. Samtidigt förvandlas en bokhandel i Bayswater till en fysisk hyllning av modehusets kreativa arv och framtid.
Chanel gör magasin av sitt kulturarv


Mest läst i kategorin

En fysisk kulturtidskrift – i en digital tid
Arts & Culture Magazine är namnet på det nya projektet från Chanels Culture Fund. Med sina 250 sidor på varierade papperssorter är tidskriften lika mycket konstföremål som magasin. Innehållet blickar tillbaka på modehusets samarbeten med konstnärer och institutioner under de senaste fem åren – men också framåt, med framtidsspaningar från kreatörer som Tracey Emin, LuYang och Savanah Leaf.
Omslaget visar en byst av Gabrielle Chanel, skapad 1921 av Jacques Lipchitz, stylad med metalliska solglasögon från Chanels höstvisning 2002. Bilden är tagen av Roe Ethridge och fungerar som en elegant balans mellan nostalgi och samtid.

F1 blir film – och Formel 1 blir världens hetaste sport
Premiärhelg: Brad Pitt kliver in på startgridden i F1 – filmen som ska ta motorsporten till nya kulturella höjder.
Senaste nytt
Pop up i Bayswater – bokhandel blir konstinstallation
För att fira lanseringen har Chanel tagit över Foreign Exchange News, en bokhandel i Bayswater, västra London. Där pågår fram till 28 juni en slags fysisk utställning av tidskriften – en plats där varje hylla, varje titel och varje bild är en del av ett större konstverk.
Det är ett ovanligt grepp, men samtidigt helt i linje med Chanels idé om att lyfta fram lokala kulturmiljöer. Tweed och cashmere köps fortfarande in från brittiska vävare – och Londons roll i Chanels historia är central.
“Allt går tillbaka till Gabrielle, och Storbritannien har fortfarande en särskild plats i huset”, säger Elizabeth Anglès d’Auriac, vd för Chanel UK.
Läs även: Kiosken, ett moln av mys och en dikt till tacosen – Daniel Boyacioglu är tillbaka i rutan

Chanel Culture Fund – långsiktig konststrategi
Tidskriften är en del av Chanels större kulturella satsning: Culture Fund. Den stödjer institutioner som National Portrait Gallery i London, Centre Pompidou i Paris och Leeum Museum i Seoul.
Man driver även Chanel Next Prize, där tio konstnärer får 100 000 euro vardera – flera av dem syns i detta premiärnummer.
Satsningen på print i en skärmdominerad samtid är inte bara romantisk – det är ett strategiskt sätt att visa att konst, hantverk och berättande fortfarande har plats. Särskilt i bokform.
Perfect Weekend Guide
Arts & Culture Magazine, Vol. 1 – finns att köpa i:
London: Foreign Exchange News (Bayswater), Tenderbooks, Reference Point
Övriga städer: Amsterdam, Berlin, Glasgow, Hongkong, Los Angeles, New York, Paris, São Paulo, Tokyo, Zürich m.fl.
Missa inte:
Pop up-installationen på Foreign Exchange News, öppen till 28 juni.
Citat att minnas:
“Vi tänker alltid på skapande, kreativitet och hantverk – det är vårt arv, men också vår framtid.” – Elizabeth Anglès d’Auriac

Chanel-chefen sågar AI: “Kom igen – är det här allt?”
AI har inte samma tankar om könsfördelning som toppskiktet på Chanel.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.