Chanel gör magasin av sitt kulturarv

Från London till Tokyo – Vol. 1 distribueras i 20 städer världen över. (Foto: AP)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

Dagens PS Perfect Weekend rapporterar att Chanel ger sig in i tidskriftsvärlden med sin första kulturtidning – en 250 sidor lång konstnärlig trycksak. Samtidigt förvandlas en bokhandel i Bayswater till en fysisk hyllning av modehusets kreativa arv och framtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bysten av Gabrielle Chanel – med solglasögon från 2002 – pryder omslaget till Vol. 1. (Foto: Pressbild)

En fysisk kulturtidskrift – i en digital tid

Arts & Culture Magazine är namnet på det nya projektet från Chanels Culture Fund. Med sina 250 sidor på varierade papperssorter är tidskriften lika mycket konstföremål som magasin. Innehållet blickar tillbaka på modehusets samarbeten med konstnärer och institutioner under de senaste fem åren – men också framåt, med framtidsspaningar från kreatörer som Tracey Emin, LuYang och Savanah Leaf.

Omslaget visar en byst av Gabrielle Chanel, skapad 1921 av Jacques Lipchitz, stylad med metalliska solglasögon från Chanels höstvisning 2002. Bilden är tagen av Roe Ethridge och fungerar som en elegant balans mellan nostalgi och samtid.

F1 blir film – och Formel 1 blir världens hetaste sport

Premiärhelg: Brad Pitt kliver in på startgridden i F1 – filmen som ska ta motorsporten till nya kulturella höjder.

ANNONS

Senaste nytt

Pop up i Bayswater – bokhandel blir konstinstallation

För att fira lanseringen har Chanel tagit över Foreign Exchange News, en bokhandel i Bayswater, västra London. Där pågår fram till 28 juni en slags fysisk utställning av tidskriften – en plats där varje hylla, varje titel och varje bild är en del av ett större konstverk.

Det är ett ovanligt grepp, men samtidigt helt i linje med Chanels idé om att lyfta fram lokala kulturmiljöer. Tweed och cashmere köps fortfarande in från brittiska vävare – och Londons roll i Chanels historia är central.

“Allt går tillbaka till Gabrielle, och Storbritannien har fortfarande en särskild plats i huset”, säger Elizabeth Anglès d’Auriac, vd för Chanel UK.

ANNONS

Läs även: Kiosken, ett moln av mys och en dikt till tacosen – Daniel Boyacioglu är tillbaka i rutan

Lanseringen sammanfaller med Chanels 100-årsjubileum i Storbritannien. (Foto: Pressbild)

Chanel Culture Fund – långsiktig konststrategi

Tidskriften är en del av Chanels större kulturella satsning: Culture Fund. Den stödjer institutioner som National Portrait Gallery i London, Centre Pompidou i Paris och Leeum Museum i Seoul.

Man driver även Chanel Next Prize, där tio konstnärer får 100 000 euro vardera – flera av dem syns i detta premiärnummer.

Satsningen på print i en skärmdominerad samtid är inte bara romantisk – det är ett strategiskt sätt att visa att konst, hantverk och berättande fortfarande har plats. Särskilt i bokform.

Perfect Weekend Guide

Arts & Culture Magazine, Vol. 1 – finns att köpa i:
London: Foreign Exchange News (Bayswater), Tenderbooks, Reference Point
Övriga städer: Amsterdam, Berlin, Glasgow, Hongkong, Los Angeles, New York, Paris, São Paulo, Tokyo, Zürich m.fl.

Missa inte:
Pop up-installationen på Foreign Exchange News, öppen till 28 juni.

ANNONS

Citat att minnas:
“Vi tänker alltid på skapande, kreativitet och hantverk – det är vårt arv, men också vår framtid.” – Elizabeth Anglès d’Auriac

Chanel-chefen sågar AI: “Kom igen – är det här allt?”

AI har inte samma tankar om könsfördelning som toppskiktet på Chanel.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS