Vego som trend planar ut i Sverige. Nu är hybridmaten, där animaliskt och växtbaserat samsas, på frammarsch, enligt Axfood.
Trenden med vego vissnar: Nu vill vi ha hybridmat


Mest läst i kategorin
De senaste åren har vegotrenden planat ut i Sverige och den stora frågan är, egentligen, om det över huvud taget varit en trend.
I media, debatt och trendsammanhang har det framstått som en stor våg av vegomat och veganism, men i den verkliga verkligheten har det satt färre spår.
Andelen rena vegetarianer är i dag i Sverige ungefär 6 procent, en andel som varit konstant sedan 1970-talet, och antalet veganer fortfarande så lågt att man behöver engagera Missing People för att hitta dem.
Svenskstödd innovation kan stoppas av Trump. Dagens PS
Färre unga på vegospåret
Nu konstaterar även Axfood (börskurs Axfood) samma sak i sin senaste upplaga av Vegobarometern. Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har planat ut de senast två åren, inte minst bland unga.
Samtidigt finns en fortsatt tillväxt och intresse för hybridprodukter, livsmedel som kombinerar animaliska och växtbaserade råvaror och därmed bidrar både till de mer hälsosamma matvanor vi behöver och, ännu viktigare, en lägre klimatpåverkan.
Det är också klimat och hälsa som är de viktigaste drivkrafterna för att äta mer växtbaserat, enligt Axfood.
Köttbrist? I så fall inte dietens fel. Dagens PS

85 procent äter vegomat då och då
Den förskjutningen i matvanor är däremot tydlig. Vegobarometern visar att cirka 85 procent av svenskarna någon gång äter helt vegetariska måltider. Sådana är ett naturligt och vanligt inslag i kosten för de flesta av oss i dag.
När det gäller sunda matvanor är det vanligare bland kvinnor och unga att välja vegetarisk mat, även om både andelen vegetarianer och antalet dagar med helt vegetarisk kost minskar något även bland unga.
Även andelen flexitarianer, förr kända som ”allätare”, har minskat något, enligt Axfoods mätning.
Det är även färre än tidigare som säger sig planera att minska sin köttkonsumtion och bland dem som ska göra det har hälsoskälen vuxit i betydelse även om miljö och klimat fortfarande är viktigast.
Bland äldre och män är det dock den egna hälsan som är den främsta drivkraften, inte planetens framtid.
”Avmattningen naturlig”
”I takt med att vegetarisk kost blivit ett självklart inslag på mattallriken är avmattningen av tillväxten naturlig. Givet de stora klimat- och hälsoutmaningarna är det dock viktigt att vi ökar andelen växtbaserad mat. Vi föreslog för tre år sedan att momsen på hållbarhetsmärkt mat som frukt och grönt skulle avskaffas eller sänkas, då det både skulle bidra till lägre priser på hållbar och hälsosam mat, och en mer hälsosam konsumtion”, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Årets vegobarometer visar att hybridprodukter, där växtbaserade och animaliska råvaror kombineras, fortsätter att vinna mark på den svenska marknaden.
En fjärdedel av de svarande har redan testat hybridprodukter och ytterligare en fjärdedel känner till dem och kan tänka sig att testa.
Mellby gård hittade rätt till sist. Dagens PS
Plasten ryker på Axfood – 100 ton ska bort. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.