Det finns en outtalad gräns för hur stor en båt kan bli utan att tappa sitt epitet. Det gäller inte alla. Chris-Craft bygger en 36-fotare som sina mått till trots per definition är en daycruiser.

Det fanns en tid då amerikanska Chris-Craft byggde riktigt stora båtar. Kalla dem mindre fartyg om ni så vill. Företaget var indelat i divisioner och produktionen uppdelad beroende på vilken typ av båt man byggde. Cavalier division byggde i plywood, Sea Skiff divsion klinkat och vid Roamer division byggde man de största. De flesta med skrov i aluminium.

De mätte en bra bit över 70 fot och bar modellnamn som Yacht Fisherman, Flush Deck Motor Yacht eller rent utav bara Motor Yacht. Heter företaget Chris-Craft kan man gott hålla sig till enklare modellbeteckningar. Naturligtvis följdes det av siffror som förtalte dess storlek.

Chris-Craft Corsair 36 skapar habegär

Det spelar mindre roll för den som vill äga en Chris-Craft, oavsett årgång eller modell. En av de senare solskensbåtarna är Chris-Crafts just nu största båt. Den mäter 36 fot mellan stävarna, men är likväl en daycruiser.

Stor ruffbåt skulle nog många säga, men jag hävdar att detta är en stor solskenshoj. Detta inte menat som något negativt. Tvärtom. Personligen tycker jag att det är underbart att det finns tillverkare som inte kompromissar bort sin produkt. Corsair 36 Heritage Edition kan inte ens stava till kompromiss. Båten är renodlad.

Chris-Craft Corsair med 36 fot skrov
Snygga detaljer och linjer som gör att båten och upplevelsen känns exklusiv. Det är en mäktig daycruiser. Foto: Anders Jelving

Vad är det då man får de drygt sex miljonerna den svenska återförsäljaren begär? Ja, den som alternativt sneglar på en medioker jänkarkopia byggd betydligt mycket närmare oss, blir kanske inte direkt imponerad. För det första ska man komma ihåg att man, precis som vid många kapitalvaror, får betala för namnet.

Chris-Craft bygger inte på något vis bättre båtar än sina bästa konkurrenter. De är på det hela taget är dessa också klart godkänt hopkomna.

Vid just denna testkörning utspelade det sig dock en för mig som skrivande båttestare något annorlunda situation. Jag fick med mig en presumtiv köpare ombord. Exemplaret vi testade var redan sålt till en köpare med ett sjöställe på Åland. Han ville ha en bra pendlarbåt. Och kan inte ha valt bättre. Förutsatt att både solen och lädret i bakfickan skiner.

Chris-Craft Corsair 36, Förarplats med allt man kan begära
Klart trevlig förarplats med allt man önska i form av teknik. Soffan rymmer dock bara en vuxen om man ska åka bekvämt. Foto: Anders Jelving

Hur som, där befann vi oss alltså. Jag som båtjournalist, återförsäljaren och den helt klart intresserade kunden. Efter att jag försäkrat mig om att varken han eller hans kvinnliga sällskap var oroliga, detta gällande mitt hanterande av den med 740 hästkrafter motoriserade knappt tolv meter långa skönheten ökade vi farten.

Förväntad prestanda

Att kalla det en hästspark vore att överdriva, men alla dieselhästarna som gnäggade under soldäcket gjorde ett bra jobb. Efter lite justering med drevtrim nådde vi snart knappa 40 knop. Det är vad man i vår tid förväntar sig av en daycruiser.

Godis under durken
Mums för motornördar. Den gigantiska motorluckan består av halva sittbrunnsdurken som öppnas elektriskt. Detta exemplar hade dubbla dieslar från Volvo Penta. De två D6:orn levererar 370 hästkrafter vardera, vilket ger 38 knop på topp.

I toppfart blev hon lite lynnig. Inget konstigt i det. Det är närmare nio ton som är uppe och dansar på kraftiga steglister. Dubbla maskiner ger naturligtvis en relativt stadig gång, men man känner samtidigt båtens ovilja att gira.

Är man van och snabb gör det stor skillnad med gasavdrag på, ursäkta utrycket, ”dalmotorn”. Alltså maskinen som ligger innerst i giren. Annars kan man nog säga att Chris-Craft Corsair går som bäst i sin ekonomiska marchfart 28–30 knop. Där ligger bränsleförbrukningen på cirka 1,2 liter per maskin.

Allt är storlek XL på Chris-Craft Corsair 36

Interiören då? Jo, här kommer förklaringen till varför jag envisas med att kalla den här – på många sätt – väldigt stora båten för daycruiser. Sittbrunnen är beskaffad precis likt den gängse daycruisern, oavsett storlek. Skillnaden är bara att här är allt av storlek XL. American style.

Underbar plats för socialt umgänge
Båtens härligaste del är nog ändå den stora aktersoffan med sittplatser för det stora sällskapet. Vill man hellre ha modellen med solbädd krymper den betydligt.

Förar- och passagerarstol är istället två mindre soffor. Akter om dem två soffor längs med på vardera sidorna, stora nog att rymma fler vänner än man förmodligen kan lyckas samla ihop för en tur genom skärgården.

ANNONS
ANNONS
Chris-Craft Corsair 36. Snygg wetbar
Mellan de förliga sofforna och aktersoffan finns två kommoder. Bakom förare en stor kyl och tvärs den en mindre wetbar.

Här finns det två planlösningar att välja mellan. Dels denna modell, med stor U-soffa som går hela vägen ut mot akterspegeln. Den andra har tilläggsnamnet European och har då en kortare soffa och istället en stor solbädd akteröver. Durkytan är naturligtvis spatiös. Här kan man dansa en tryckare tillsammans med Docksides och flip-flops utan att bli osams.

Chris-Craft Corsair 36. Exklusiv kabin
Längs föröver kan man välja mellan en bäddbar V-koj eller en stor dubbelbädd. I detta utförande sitter åtta vuxna riktigt bra.
Chris-Craft Corsair 36. Pentry med sortering
Som ett modern hemmakök med källsortering. Samtliga lådor är självstängande och låser sig bra väl stängda. På det sättet slipper man hitta dess innehåll utspritt på durken efter en kraftig gir.

Vill man sedan sparka av sig fotdonen för ett dopp, så är passagen ut till den minst lika promenadvänliga badplattformen bara några kliv bort. Genom den akteröver delade soffan tar man sig i durknivå ut, och med ett litet steg ner har man det våta stora blå framför sig. Här finner du inga däverts, jollegarage eller annat som vanligtvis hör en 36-fotare till.

Chris-Craft Corsair 36. Pentry
Pentry under däck har alla de faciliteter man kan önska. Varm och kallt vatten, mikro och stor kyl. Mycket förvaring och bra arbetshöjd.

Under däck blir man som spekulant av en ovan nämnda båttyp synnerligen nöjd. En stor bäddbar V-soffa i fören. Den sväljer med lätthet åtta vuxna stussar. Även här finns det valmöjligheter. Vill man hellre ha en stor dubbelkoj så finns den i listan över alternativen. Utmed sidorna sitter stora förvaringsskåp. Det är full ståhöjd och i taket tre stora skylights som ger bra ljusinsläpp. Dem är dock de enda som finns.

Midcabin med stor dubbelbädd

Om babord ett fullgott pentry med bekväm arbetshöjd. Tvärs det ligger den fullt fungerande, men kanske inte klassens största toalett. Under sittbrunnsdurken ligger midkabinen med stor dubbelbädd, en mindre soffa och gott om förvaring.

Hela inredningen under däck ger ett propert och modern intryck. Allt, med några få undantag är laminatskivor. Lådor är självstängande och luckor har självlåsande fjädergångjärn. Känslan är lite IKEA och möjligen finns lite att önska av passformen hos delar av inredningen.

Det säkerligen i efterhand justerbart. Det kan man ju på ovan nämna möbelföretags gångjärn.

Sammanfattning:

Denna testade båt var topputrustad och beställaren hade plockat i stort sett allt från tillbehörslistan. Utgångspriset för Chris-Craft Corsair 36 Heritage Edition är ca 3 865 000 kronor. För den testade båten landade notan på betydligt mer. Mycket mer.

Då förstår man att det sitter mycket extra iskruvat. Tycker man ändå att detta är för mycket av en bobåt lanserar man kommande säsong en Launch-modell på lika skrov. Då har man istället öppet fördäck likt en bowrider. För visst kallar man det bowrider, även om den mäter dryga 11 meter? Eller..?

Fakta: Chris-Craft Corsair 36
Längd 11,63 meter
Bredd 3,81 meter
Vikt : 8 900 kg
Motorer Testad båt: 2x VP D6-370

Pris från 3 865 000 kronor.

Relaterade artiklar:

PS: En sober och exklusiv familjekryssare