Dagens PS

Vatoz: Hybridracer på ben

Vatoz bärplansbåt
Den turkiska nya bärplansbåten Vatoz är väl så mycket hybridracer som en båt kan bli. Men endast åtta exemplar är planerade att byggas. Så passa på. (Foto: Vatoz)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 17 maj 2024Publicerad: 17 maj 2024

Turkiska Vatoz har kopplat samman bärplan och dieselmaskiner till en 40-knops dräpar-racerbåt. Här är de första bilderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du som klivit in i båtvärlden under de senaste tio åren kanske tror att bärplan och eldrift liksom är i ett på förhand givet förhållande? Om det är så, ska vi göra dig besviken.

Trots att det mesta kring bärplan i dagens båtindustri, mycket riktigt kopplas till el och den gröna omstälningen, är “nymodigheten” långt ifrån ny.

Vatoz bärplan går att höja och sänka
Med två bärplan på ben är det inga bekymmer att ta sig in på grunda vatten. (Foto: Vatoz)

Experiment med vingar som lyfter upp båtskrovet ur vattnet är lika gamla som i stort sett flygplanet självt. Ingenjörerna förstod tidigt att gick det att få aerodynamisk lyftkraft på en vingprofil i luften, borde det gå att nå samma effekt även i vatten.

Och så rätt de hade.

Fungerande bärplansbåtar är alltså inga nyheter. När den turkiska firman Enata Marine nu släpper sin senaste racer Vatoz, är det en klassisk konstruktion de blåser liv i, dock kanske med en i dag lite udda drivkälla – dieselmotorer.

Diesel är valet

När de flesta varv och konstruktörer i dag kopplar ihop bärplan och elmotorer, går alltså Enata Marine dieselvägen.

ANNONS
Nattläget är ombonat och skönt.
Designen är helt igenom modern och nog lite annorlunda. Snygg, det är upp till betraktaren. (Bild: Vatoz)

Med dubbla trimplan på upp- och ned-sänkbara ben drivs båten framåt av dubbla 370-hästars-dieslar som matar fram ström till de dubbla pod-motorerna som finns i de båda aktre benen.

Redan vid 12 knop kliver den 32 fot långa båten upp på sina ben och sedan bär det iväg uppemot toppfarten på 40 knop.

ANNONS

Senaste nytt

På hög höjd

Flyghöjden när båten klivit upp, ligger på 1,3-1,5 meters höjd vilket gör att i stort sett allt svall försvinner och truten blir tyst, lugn och harmonisk.

Ombonat, ljust och modernt under däck tack vare de stora fönstren i stäven. (Foto: Vatoz)

Ombord är annars designen hypermodern med fyra bekväma sitt fåtöljer i sittbrunnen och sovplatser för två under fördäck. Under däck finns också ett litet pentry och en dagturstoalett.

Endast åtta exemplar av denna udda racerbåt är beräknade att byggas, så passa på.

ANNONS

Läs mer:

Läs gärna också om Tyde, en ny utmanare på bärplansmarknaden. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS