Dagens PS

Tyde: Båten som ska sätta Candela på plats

Nu blir svenska Candela omkörda av den tyska startupen Tyde
Nu blir svenska Candela omkörda av den tyska startupen Tyde som med sin 48-fotare blir störst i klassen. (Bild: Tyde)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 mars 2024Publicerad: 22 mars 2024

Nu är det inte bara svenska Candela som skickar upp båtarna på styltor. Senaste tillskottet i den foilande floran är tyska Tyde.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När svenska Candela presenterade sina första foilande båtmodeller, skakade gemene man på huvudet. Bärplan har funnits förr och det har aldrig blivit något.

Men med tiden har idén satt sig.

Kanske mycket för att det inte bara rör sig om bärplansteknik den här gången. Att addera datastyrning och elmotorer har gjort tekniken synnerligen intressant i den gröna miljöomställningen.

Tyde i hamn tillsammans med elbil och designvilla.
Helt rätt stil för den som söker ett modernt vattenattribut. (Bild: Tyde)

När nu den elektriska tekniken gör enorma framsteg på land, ökar också intresset och möjligheterna att vidareutveckla tekniken till sjöss.

Tyska startup-boalget Tyde tar nu upp Candelas kastade handske och presenterar världens största foilande daycruiser.

Samma teknik

Grundtekniken är densamma som Candela med datastyrd foilteknik och eldrift som bas.

ANNONS

Liksom konkurrenten Candela har Tyde valt att plocka energipaketet från bilsidan. Där Candela valde Polestar som partner, har Tyde istället valt att plocka batteripaket från BWM i3.

Kraften från batterierna driver sedan dubbla 100kW Torqeedo Deep Blue-motorer. BMW har också varit en aktiv parter i designen av projektet genom sin projektavdelning Designworks.

Tydes inredning går i modernt snitt.
Den moderna touchen är genomgående i hela båten. (Bild: Tyde)

Maskineriet driver sedan ett 48 fot långt skrov i 25 knop i hela 50 distans. Fäller du gasreglaget helt toppar du 30 knop men då med minskad räckvidd.

ANNONS

Senaste nytt

Lyftet är poängen

Hela poängen med foil-tekniken är att båten lyfts upp ur vattnet. Den får då minimalt vattenmotstånd, tystare och bekvämare gång och en minimal energiåtgång.

Tyde under gång genom skärgården
Väl uppe på benen är energiåtgången minimal och vågornas påverkan på skrovet, ännu mindre. (Bild:Tyde)

Tyde Open, som den nya båten heter, kliver upp på sina ben vid 17 knop, vilket gör att det är över den farten som poängen med båten kommer fullt ut.

ANNONS

Ännu har inget pris satts på båten, men det första färdiga exemplaret sägs vara leveransklart redan i höst.

Läs även:

Fem båtar för äventyr till sjöss

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS