Dagens PS

Italiensk utvikbar lyx

Cranchi A46
Med sidorna utfällda blir den sociala ytan nästan dubbelt så stor. Och allehanda badmöjligheter öppnas upp. (Foto: Cranchi)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 maj 2023Publicerad: 12 maj 2023

Italienska Cranchi är märket, som trots sina 153 år i branschen, alltid kommit i skymundan bakom sin namnkunnigare konkurrent Riva. Men med deras senaste Luxury tender kliver de in på en egen stig. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trenden att flirta med superyachtvärlden fortsätter bland världens båt-tillverkare. Och flirtandet består i att skapa båtmodeller med till-namnet “tender” och på så sätt signalera att båtmodellen är en del av något större.

Nu släpper italienska Cranchi sin A46 Luxury Tender. Ser jag det utan rosa glasögon så handlar det egentligen om en mittpulpetbåt i megaformat – i samma klass som bland annat Windy och Fjords liknande jättepulpetbåtar.

Cranchi A46

Med vingarna utfällda ser nya Cranchi A46 ut som en rymdraket uppifrån. (Foto: Cranchi)

Designen drar kaftigt åt det kantiga hållet. Med rak stäv och raka släta fribord anammar den även den stil som Fjord satte med sin Fjord 40 Open för en herrans massa år sedan.

Men utvecklingen har ändå gått framåt. Till skillnad från den klassiska tendern, vars huvudsakliga syfte är att åka fram och tillbaka mellan ett moderfartyg och fasta land, har Cranchi fyllt sin tender med finesser för att kunna maximera dagens njutning ombord.

Solskydd för alla

Ett stort T-format soltak dominerar över sittbrunnen som skydd mot (alltför mycket) sol. Och i framkant från detta drar du lätt ut en mjuk markisförlängning över de sol-platser som finns på fördäck.

Cranchi

Uppdukat på akterdäck för umgängen och eftermiddagsdrinken. (foto: Cranchi)

ANNONS

Akter om mittpulpeten går akterdäcket att nära nog dubbla i storlek. Du fäller enkelt ut skrovsidorna, så att däcket breddas och öppnas upp. Båtens aktre del blir nu en enda stor öppen social badyta.

ANNONS

Senaste nytt

God plats under däck

In under fördäck finns en förvånande stor salong där du och ditt sällskap kan övernatta i fyra bäddar efter en dag i solen. Ett badrum, pentry och annat du kan behöva finns självklart också ombord.

Cranchi

Ljust och fräscht ombord under däck. Här finns bekväma övernattningsmöjligheter för fyra. (Foto: Cranchi)

För framdrivningen står dubbla Volvo Penta D6-IPS 650 på 480 hk/st som trycker upp den 13,5 ton tunga båten i till 37 knop.

För mer Info:

Läs med om Cranchi A46 Luxury tender här
Fjord 41 – hyttebåt med 1200 snurrehästar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS