Dagens PS

Historien om PAM och att pendla med stil

Pendla
Börja pendla till jobbet med stil ombord PAM byggd 1921 (Foto: Boat International).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 22 sep. 2022Publicerad: 22 sep. 2022

Pendla till arbetet är inte en ny företeelse. Särskilt i Stockholm har allt fler insett tjusningen i att åka till jobbet med färja, eller rent av med egen båt. Men varför inte pendla med stil i en klassisk yacht?.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dagens Sverige lever vi i relativt välbärgade tider, och det finns gott om människor med väldigt mycket pengar att spendera.

Men de rikas livstil av i dag, ligger i lä i jämförelse med det extravaganta 1920-talet.

PAM

PAM byggdes 1921 på uppdrag av den amerikanska familjen Walker (Foto: Sandeman).

Ungefär som kungligheter och extremt förmögna på den tiden använde sig av privata tågvagnar, ordnade de även med egna färjor.

Det var precis vad den amerikanska affärsmannen Hiram Walker gjorde.

Han lät bygga en yacht för att pendla till “arbetet” i Canada på andra sidan sjön St Clair, i Nordamerika.

PAM byggdes av Great Lakes Boat Building i Milwaukee, Wisconsin 1921.

Hon var kapabel att göra hela 30 knop – en bedrift för en båt på 62 fot än i dag!

ANNONS

Men så utrustades hon också redan från början med dubbla sterlingmotorer.

En man med visioner

PAM

Familjen Walkers diestilleriet i Walkerville (Foto: Wiki Commons).

Hiram Walker var en amerikansk affärsman född i Detroit 1856, och skapare av orten Walkerville i Kanada.

Han började som specerihandlare och tillverkare av sprit, men köpte så småningom en bit mark öster om Windsor,

Hiram var en av första som sålde sin whisky på märkta fat, och hans Walker’s Club Whisky blev känd för sin unika kvalitet och renhet.

Hans amerikanska konkurrenter kände sig förmodligen hotade då han tvingades addera “Canadian” på etiketten.

Varumärkesnamnet består än i dag och är det ikoniska Canadian Club®.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Döpt efter barnbarnet

pendla

PAM är döpt efter Hirams barnbarn (Foto: Sandeman).

pendla

PAM designades för social samvaro (Foto Sandeman).

PAM är döpt efter Hirams barnbarn, och en gissning är att hon möjligen var hans favorit.

Hon är unik på så sätt att hon är byggd mer för social samvaro än för många övernattande gäster.

Akterdäcket, med en helt utdragbar markis, är själva symbolen för en kvällskryssning en sensommarkväll.

Rottingmöblerna med läderklädda kuddar rymmer ett drygt tjugotal sittande gäster, men plats finns för många fler.

ANNONS

En rutt för smuggling

pendla

Det är lätt att föreställa sig någon av Al Capones kumpaner som kapten (Sandeman).

1880 arrenderade Hiram färjan “Essex” och byggde dockningsanläggningar  i Detroit och vid sitt destilleri i Kanada.

Men så beställde han till slut sin egen privat färja att pendla till jobbet med.

Det var i början av förbudstiden, och det är lätt att fantisera om PAM som den perfekta yachten för spritsmuggling.

Varför skulle hon annars ha utrustats med så starka motorer, måntro?

Det sägs att Al Capone och hans hejdukar var frekventa besökare i Walkerville under den här tiden.

Men om de hade något samröre med Hiram, eller om sprit smugglades ombord PAM, är inget som är känt för eftervärlden.

ANNONS

Hittades övergiven i flod

Vad som egentligen hände med PAM,eller vilka som färdades ombord efter 1921 vet vi inte.

Men 1989 hittade hon av den numera avlidne Bob Tiederman, känd för sin passion för äldre klassiska träyachter.

PAM låg halvt om halvt sänkt i bedrövligt skick uppför kanalen New River  Fort Lauderdale, Florida.

Bob renoverade och återställde henne i sitt forna skick tillsammans med sin fru Elisabeth.

Under många år var PAM en populär yacht i parets charterföretag med bas i Newport.

Ingen detalj var för liten i PAMs renovering, och det går knappt att tro att hon i dag är lika vacker och funktionell som på 1920-talet.

pendla

Paret Tiederman renoverade PAM med varsam hand och känsla före detaljer (Foto: Sandeman).

ANNONS
pendla

Dusch och toalett är återskapade i tidstypisk stil (Foto: Sandeman).

Om PAM känns som lite stor för att använda dagligen, eller för att pendla till jobbet med, skulle hon passa utmärkt som hotell eller festlokal i den exklusiva klassen.

PAM flyter elegant på vilken sjö, kanal eller skyddad bukt som helst.

Läs mer om PAM här

Läs även: Svalan – en ångslup med tio liv

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS