Så fick vi äntligen gå på en båtmässa igen rent fysiskt. Att detta var en efterlängtad tillgivelse rådde igen tvekan. Tvärtom. När Flytande båtmässan i KSSS hamn på Kungliga Djurgården slog upp portarna för besökare torsdagen den 2 september var det trångt på bryggorna.

ANNONS

Sommaren 2021 kommer att gå till historien av flera anledningar. Vädret, en julimånad som båtfolket sent ska glömma och för dem som var utan båt kanske aldrig får uppleva.

Båtbranschen går bättre än på många år

Nej då. Lyckligtvis fungerar inte människan så. Vi har hopp om kommande säsong. Folk i allmänhet och båtägare i synnerhet. Det märks inte minst i båtbranschen som just nu går bättre än på många år.

Hemester som numer blivit ett minst sagt vedertaget ord är säkert en stor del av förklaringen. Flera tillverkare talar om en kraftig ökning i försäljningssiffror. Några stycken har dessutom sålt slut och har beställningar liggandes. Det var länge sedan det såg ut så i en bransch som gått på hörntänderna rätt länge nu.

Eldrift kommer starkt

Så hur ser då utbudet ut för den hugade spekulanten? Trots att begmarknaden svämmar över av objekt tycks intresset för nya båtar vara än större. Det är svårt att se en tydlig trend.

Eldrift kommer starkt, alubåtarna plockar marknadsandelar i stadig takt och tillverkarna av mindre daycruisers är idag upp och nosar på tio meter i längd.

Allt fler par på akterspegeln

Motorerna blir allt kraftigare. Inte sällan hänger de parvis på akterspegeln. Hästkraftantalet är tresiffrigt och inleds allt som oftast med siffran två.

ANNONS
ANNONS

Det känns lite märkligt när man på ena sidan av bryggan får sig demonstrerat en liten modern snipa med eldrift med toppfarten 5 knop. I medvind. Laddningen tar ett dygn, turen på böljan två timmar och det till den ringa kostnaden av några tior i elkostnad.

Tvärs över bryggan ligger en åtta meters hyttbåt i aluminium. På häcken hänger 600 hästkrafter fördelat på två svarta monster. Bränsleförbrukningen ligger runt två liter per motor och sjömil. Då pratar vi i och för sig om en marschfart kring 35 knop.

Så vill man äta lunch på Sandhamn och middag i Nynäshamn är det fullt görbart. Möjligen får man dra på lite över Mysingen på vägen hem innan mörkret. Det är i sig inget problem. Såväl skrov som maskiner levererar lätt 50 knop. Oavsett väder och sjö.

Ljudlöst glida fram eller ofattbar bränslekostnad

Där har vi lite grovt spektrumet. Att stilla och ljudlöst glida fram några timmar i solnedgången eller till en nästan ofattbar driftkostnad se hela mellanskärgården på en dag.

Naturligtvis ska detta nyanseras för att närmare likna verkligheten, men dock, faktum kvarstår. Dagen presumtiva båtköpare har mycket att välja mellan.

Dagens PS tog en sväng på årets mässa som varade i dagarna fyra och sonderade.

ANNONS
ANNONS

Våra reflexioner hittar du i nedanstående artiklar:

Mängder av eldrivna båtar.

Heta Eeelex visar upp sin omtalade Eelex 8000

Ingen laddångest med Greenline 40