Dagens PS

Ett unikum har överlevt. Och är till salu

Ali
Det var en vacker och centralt placerad monter på den första Allt för Sjön 19922. Och uppmärksamhet - det fick Arvid Lind. Men försäljningen gick det tyvärr lite sämre med. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 31 mars 2023Publicerad: 31 mars 2023

Med endast tre överlevare av 500 tillverkade Ali-motorer, vågar jag påstå att dessa tre maskiner är unikum. Och nu är en av dem till salu. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1922 ställde Arvid Lind stolt ut sitt mästerverk – utombordsmotorn Ali. Han hade själv både konstruerat och byggt motorn i sin verkstad på Fridhemsgatan 21 i Stockholm.  Han  bodde dessutom själv i huset som står kvar ganska orört än i denna dag (gatnumret är idag 49 efter en omnumrering på 1930-talet).

Arvid Lind

Det var i detta hus på nuvarande Fridhemsgatan 49, som Arvid Lind tillverkade sitt underverk – utombordsmotorn Ali. (Foto: Lokalguiden.se)

Förutom att Lind själv var lika genomsympatisk som han var genial konstruktör, var hans motor snudd på ett mästerverk. Det var en mycket avancerad konstruktion med fyra kolvar som arbetade i tvåtakt och som med hjälp av en roterande snedskiva skapade kompression.

Annorlunda konstruktion

Konstruktionen kallades kurvmotor eller swashplate Engine. Konstruktionen gav motorn ett mycket eget utseende och var dessutom så pass dyr att dess prislapp blev i stort sett dubbelt så dyr som konkurrenternas.

Arvid Lind

Den unika motorn marknadsfördes även nere i Europa – bland annat i Tyskland. (Foto: Arkiv)

Detta tillsammans med Arvid Linds oförmåga att marknadsföra motorn och skaffa kapital för en större tillverkning gjorde att endast 500 motorer tillverkades där de flesta kom att hamna hos försvaret där de flesta skrotades på generalorder  under andra världskriget för den värdefulla metallens skull.

ANNONS

Senaste nytt

En av tre är nu till salu

ANNONS

Nu är alltså en av tre överlevande Ali-motorer till salu. För dig som söker något alldeles extra till samlingen eller till man-caven, är detta ett tillfälle som nog inte lär upprepas.

Arvid Lind

Nummer 308 är en av endast två maskiner som fortfarande är kompletta och kan köras. (Foto: Säljaren)

Motorn har nummer 308 och är tillverkad i slutet på 1920-talet. Den har en helt komplett proveniens där dokumentation och all kunskap om maskinen finns bevarad.

Att pris-sätta ett unikum är ingen enkel fråga. Diskussioner har förts med ägaren och nu är priset satt till 130.000 kronor eller ett bud som både är och känns rimligt.

Arvid Lind

Garanterat har du aldrig sett en Ali-motor. Men nu kan en av de få överlevande bli din. (Foto: Säljaren)

Är det du som vill köpa denna unika och fantastiska motor, så kontaktar du mig på [email protected] så ser jag till att kontakten hamnar rätt.

Lästips:

Allt för Sjön 101 år

ANNONS

Läs också om utombordsmotorns historia

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS