Dagens PS

Den klassiska båtvärldens ABC - allt du behöver veta

Motorbåtens alfabet för båtägare
Passa på att läsa på den svenska motorbåtens alfabet. Från A till Ö guidar vi dig fram genom de vanligaste svenska historiska begreppen, personerna och företeelserna. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 mars 2024Publicerad: 21 mars 2024

Nybliven ägare av en svensk klassiker? Välkommen. Som en första introduktion bjuder vi dig på 28 grundfakta som du kan ta med dig in i vårrustningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att bli båtägare är så mycket mer än att bara köra båt.

Du kliver in i en värld full av termer, märklig kunskap, besserwissrar och situationer som är långt ifrån det du är van vid.

I båtvärlden är dock kunskap något som värderas högt. Vissa skryter med att de har den, men bara ett fåtal vet vad de egentligen talar om.

Här kommer din första kunskapskäpp. Från A till Ö går vi denna gång igenom motorbåtens historia.

Läser du in detta kan du hänga med på, och kanske till och med näpsa de i klubben som hävdar att de vet något om förr.

Lycka till.

A

Allt för Sjön” startade genom den första officiella båtutställningen i Saltsjöbaden 1922, men det var först på 1930-talet som namnet “Allt för Sjön” skapades och grunden lades till det som i dag är Nordens största båtmässa, och en av de viktigaste i Europa. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

B

Botved Boats“, eller Coronet för dig som inte känner till historiken. Ole Botved hette mannen som startade det hela.

Coronet 22 var en av de snyggaste båtarna det danska varvet Coronet byggde.
Det är lite elakt att ha en bild på i stort sett den enda modellen av Coronets båtar som inte var i deras beigegrå färg. Coronet 22 är dock för ball för att inte visas. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Botved var egentligen seglare men blev snart förknippad med ett av Europas mest framgångsrika motorbåtsmärken. 

Tillsammans med designern Hans Bruun Berthelsen skapade han tidlösa och trendiga klassiker, som i dag är spridda över hela världen. 

Här börjar hela historien om detta fantastiska varv.

C

CG Pettersson, eller Carl Gustaf som det stod i passet. Sveriges meste motorbåtskonstruktör med adress Liljeholmen i Stockholm.

ANNONS
CG Pettersson, en fantastisk man som gjort massor för svenskt båtliv och gjort många svenskar till båtägare.
CG Pettersson, mannen som gav upphov till begreppet Pettersson-båt. Här bekvämt tillbakalutad under en långfärd 1927. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Ser du tio trämotorbåtar på fjärden, har säkert sex CG som pappa. Han konstruerade allt från jaktkanoter till vedettebåtar, racerbåtarm, ruffbåtar och segelbåtar.

Pettersson åkte dessutom Skandinavien runt 1925 med sin Wiking X. En skärgårdarnas vän som vi har att tacka för mycket.

Läs mer om CG:s öden och äventyr här.

D

De Dion Bouton hette den första någorlunda trygga förbränningsmotorn. Den hade föregåtts av ett antal mer eller mindre tveksamma produkter på den svenska marknaden, varav Vulcans Verkstäder i Norrköping var först på marknaden med sin explosionsmotor redan 1891. 

E

Elektrolux – inte bara dammsugare. När de köpte Archimedes 1942 började en ny era.

ANNONS
Electrolux monter på Allt för Sjön i Storängsbotten på 1960-talet. Här var det många hungriga båtägare som drömde som sin nästa motor eller båt.
Dammsugarföretaget Electrolux var under några decennier en av de största spelarna på fritidsbåtmarknaden. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Med friska pengar i kassan började den verkliga tiden för ekipageförsäljning där båtar och motorer redan var klara i ett sortiment.

Det var bara för kunden att komplettera med de tillbehör som önskades och till sist kanske till och med en trailer.

F

Forslund – Gideon, Henning, Owe och Elsa. En hel familj som tillsammans har gjort så mycket för den svenska fritidsbåten att en bok med lätthet kan fyllas.

Gideon och Owe Forslund i en Esskryssare, byggd på Forslunds varv 1933.
Gideon Forslund till vänster tillsammans med sonen Owe till höger. Familjen Forslund är utan tvekan den familj som gjort mest för motorbåtens utveckling i Sverige. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Henning som motorpionjär, Gideon som drivande ingenjör, Owe som tog den gamla båtvärlden in i den nya tiden och Elsa, småbåtsföräljaren som bland annat var Sverigebäst på att sälja Pentas U21:a.

G

ANNONS

Gustafson och Andersson, motorbåtsbyggande familjer som gemensamt sedan tog namnet Boghammar.

Motoryachten Zola, byggd till Clas Groschinsky som plötsligt blev båtägare til en av Sveriges vackraste yachter.
Varvet landande så småningom i namnet Boghammar Marine och har under åren byggt några riktigt pampiga motoryachter. Som Zola, byggd till Clas Groschinsky. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Började sitt varv på Kungsholmen i Stockholm, landade i Skärsätra på Lidingö 1913 och har sedan dess byggt motorbåtar för alla slag.

Aluminium blev deras hemmaplan efter kriget och varvet kan i dag ståta med att vara bäst på materialet, samt att ha varit i samma familjs ägo sedan starten 1906. 

H

Helheten – var noga med att skaffa dig en blick och en uppfattning på hela projektet innan du börjar.

Fall inte bara för vackra linjer, vackra färger och drömmen om sommaren utan ta hjälp av en besiktningsman som bättre än du kan bedöma båtens skick och dess behov av arbete.

Det är först då du kan avgöra om det är en båt för dig att köpa. Eller om den bästa affären är att avstå.

ANNONS

I

Ivan Troëng – kanske inte en av de största konstruktörerna, men däremot en av de som vågade sticka ut ordentligt.

Med stor passion för bärplan och annorlunda tekniska lösningar var han en stor ivrare och allt det nya, men nådde tyvärr aldrig enda fram. Av många kul idéer finns tyvärr inget kvar i dag. 

J

Jac M Iversen, invandrande synnerligen kompetent båtkonstruktör. Startade sin gärning i norska Soon med eget båtvarv, mellanlandande hos mäster Plym i Saltsjöbaden innan han startade egen konsulterande konstruktionsbyrå på Nybrokajen i Stockholm.

Jac M Iversen i unga år.
Jag M Iversen, mannen som flyttade från en fin varvsrörelse utanför Oslo för att göra karriär i Sverige – något som gick alldeles utmärkt. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Har ritat allt – stort, smått, självbyggen, lyxbåtar och annat. Modern i tanken och modern i pennan. 

K

ANNONS

Kungliga klubbarna KSSS och KMK har tillsammans sett till att sätta svensk boating på världskartan.

Mycket av det officiella båtliv som vi i dag tar för givet har sin grund i dessa två föreningar som drivit på utvecklingen genom seklerna.

KMK står bland annat bakom Allt för Sjön, Varvsföreningen, Svenska Sjö, motorbåtsflottiljerna under de båda världskrigen. Plus mycket, mycket annat. 

L

Lyx.

Utan tvivel är italienska Riva den tillverkare som mer än någon annan har lyckats signalera ut det dyra, eftertraktade och åtråvärda båtlivet.

Blir du ägare till en Riva, hamnar du i samma grupp av båtägare som kungligheter, kändisar och magnater. Dessutom är båtarna från varvet rackarns snygga att titta på. 

M

ANNONS

Mercury – amerikansk utombordsmotortillverkare som med sin vackra raka sexa för alltid förändrade båtlivet under 1950-talets andra halva.

Med sköna damer och tuffa motorer, ville alla båtägare plötsligt ha en Mercury på akterspegeln.
Med stil, finess och attraktiv marknadsföring blev utombordstillverkaren Mercury motorn alla tuffa ville ha på sina akterspeglar. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Ägdes och leddes av den minst sagt dynamiske Carl Kiekhaefer, som förutom att klippa av slipsar på sina återförsäljare, drev upp märket från inget till i stort sett allt.

I Sverige var det NK Kristensson på Regeringsgatan i Stockholm som spred märket över landet. Och gjorde det mycket väl till många glada nya båtägares glädje.

N

Nimbus, västkustens motorbåtspärla som startades och drevs upp av familjen Wiklund till en gigant i båtsverige.

Nimbus 230 R, en båt framtaget i samarbete med Ocke Mannerfelt.
NImbus har vuxit från en enda, faktiskt ganska tråkig familjebåt, till en båtproducent i världsklass. (Foto: Nimbus)

De startade med familjebåten Nimbus 26 och fortsatte med den som grund att utvecklas till ett premium-märke för alla Sveriges båtägare. De gjorde även pr-tricket att sälja båt till Björn Borg. Och kändisar är alltid bra i båtvärlden.

ANNONS

O

Ockelbo. Erik Lundgren hette han. Mannen som startade båtfabrikation mitt uppe på plattmarken i Gästrikland. Han var egentligen raceförare med bil och hade med detta kamrater som rörde sig i de rätta kretsarna.

Ockelbo Mobåt, en av de första båtarna som byggdes i serie av Ockelbo. För många båtägare blev detta en bra nybörjarbåt.
Båtproduktion i Ockelbo? Ja, så blev det för bilracerföraren Erik Lundgren. Märket växte till ett av de största i Sverige tills det abrupt “slaktades” 1979. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Med trendkänslighet, modernt tänk och fräcka båtar, växte bolaget snabbt till ett av Sveriges största inom båtsektorn. Ockelbo-båtarna dog 1979 genom ett fult justitiemord, men är väl ihågkomna av alla. 

P

Petterson, Pelle. Designer med alla pennstreck på rätt plats. Har gjort allt inom båtvärlden som går att göra. I alla fall nästan. Ritat motorbåtar åt Monark, Nimbus och Exoverken i Kalmar som också blev hans genombrott som motorbåtsman.

Men mest känd är nog Pelle P inom seglingen där hans båtar och prestationer skördat mängder med skalper över hela världen. 

Många båtägare har mycket att tacka denne man för hans gärning.

ANNONS

Q

Ql, eller kul som det heter på gammalt språk, måste ägandet av en båt vara. Dra därför aldrig igång för stora projekt.

Planera åtgärderna så att du varje år kan sätta båten i sjön utan att stressa. Tiden går fort på våren – glöm inte det. Hur van båtägare du än är.

R

Runius, Einar. En propellergubbe från Volvo Penta som blev folkmotorbåtskonstruktur när har började rita båtar åt snabbväxande Storebro Bruk.

Solö, Vindö, Storö - många båtar har Einar Runius som pappa.
Einar Runius. Lite av en doldis i svensk båthistoria. Men med stora delar av Storebros tidiga produktion på sitt CV, så borde han nära nog vara en världskändis. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Solö, Vindö. Bergö och Svanö – alla bär de hans namn på ritningarna. Båtar som givit många nya båtägare fantastiska somrar till sjöss.

S

ANNONS

Sigurd Isacson, gjorde sig först känd som bilrace-gubbe bakom ratten på bland annat DKW. Han började sedan tävla med båt och gjorde först Weedo stort med produktion på flera orter.

Därefter startades Flipper och dess saga pågår fortfarande, dock utan familjen Isacson vid rodret.

T

Tiedemann, Stig. Båtkonstruktör boende i Saltsjöbaden och en av de konstruktörerna som efter kriget såg till att skapa den moderna motorbåten till många glada nya båtägare. Med Tiedemannkryssarna släpptes, luft, ljus och volym ombord tillsammans med en vacker modern linjeföring. 

U

USA, har stått för så otroligt många båtmärken att nationen borde få ett eget alfabete.

Chris Craft är det äldsta, Hacker Craft kanske det mest mytomspunna, Gar Wood – märket som stod för ett antal världsrekord till sjöss, Century någonstans mitt emellan.

Den som inte vill ha en tuff Chris Craft Riviera räcker upp en hand. Ingen gjorde det Alla ville bli båtägare.
Så mycket vackert som byggts i USA och så mycket roligt av detta som kommit till Sverige. Undrar var alla båtar sedan tog vägen? (Bild: ur Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Sedan alla kända plastbåtsmärken on top. Larson, Hatteras, Bayliner, Sea Ray, Cigarette, Formula och Donzi. Bara för att nämna några.

V

Volvo Penta, motorn som drivit båtsverige framåt i över 100 år. Började som idé nummer fem hos Ingenjörsfirman Fritz Egnell.

Penta blev Volvo Penta och en av de stora i svensk marinindustri.
Volvo plus Penta blev ett vinnande koncept. Bolaget har i dag vuxit till ett av de största bolagen på fritidsmotormarknaden. (Bild: ur Sjöexpress arkiv)

Företaget växte sig med åren stort och gifte sig så småningom med Volvo och har sedan dess blivit ett mycket vinstdrivande bolag.

Domineras i dag av potenta och kraftfulla egenproducerade dieselmotorer, som kompletteras med ett utbud av konverterade bensinmotorer från amerikanska GM.

X

X var den största klassen i forna tiders snurretävlingsvärld. X stod för enlitersmotorer, C för 500 kubikare, B för 350 och A för 250.

ANNONS

Det var i dessa klasser som de svenska stormärkena Archimedes, Gyro och Trim tävlade mot Evinrude, Elto och Johnson från USA och Laros och Caille från Europa. 

Y

Ytan. Den blanka ytan skapas av mångårig träning med fernissa och pensel. Men innan fernissan läggs på ska träet under slipas så plant som möjligt, för att sedan behandlas med en blandning av rå linolja och terpentin.

Vilken fernissa du väljer att använda är mer upp till hur du som båtägare jobbar än fernissan i sig. 

Z

Zebrarandig eller på något annat sätt färgskadad träbordläggning är inte helt lätt att jämna till. Klassikern som faktiskt fungerar är att bleka bort pigmentet i träet och sedan betsa upp till önskad kulör.

Vätesuperoxid och ammoniak bleker du med – som vid hårblekning. Var försiktig bara. Det är starka saker att leka med. 

Å

ANNONS

Åke Sundstedt, självbyggarnas store man på 1960-talet.

Med båtar som Speedy, Cyklon 5, TfA Cabin och många andra såldes hans ritningar genom tidskriften Teknik för alla till bygghungriga ynglingar över hela Sverige.

Åke Sundstedt var mannen som ritade många av alla fina självbyggarbåtar som glada ungdomar byggde på 1960-talet.
Med egendesignad logotype I pannan på hjälmen är Åke Sundstedt beredd att kasta sig ut i ännu en snurretävling. (Foto: ur Jan Sundstedts arkiv)

I bästa fall lyckades bygget och en nybliven båtägare fick till en båt som gav mycken glädje under några aktiva somrar. I andra fall fick brasan matas med försöket.

Läs gärna mer om Åke Sundstedt gärning här.

Ä

Äkthet i historien måste ofta kollas. ÄR det en Petterssonbåt du verkligen har köpt?

Historien, eller proveniensen som det heter på finare språk, kan faktiskt vara avgörande om en båt är värd att rädda eller inte.

ANNONS

Och dessutom kan välkända ägare bakåt i tiden vara en nog så viktig bit den dagen båten ska säljas. 

Ö

Östlund, Ruben Emanuel. Rekordbåtskonstruktör som med båtar som Sverige, Svalan och Sea Song stolt kan kalla sig pappa till några av Sveriges snabbaste båtar.

Dessutom en mästerlig propellerkonstruktör, debattör och skribent.

Det var Ruben Östlund som gav oss storheter som Svalan, Sea Song och Laila.
Ruben Emanuel Östlund var den store konstruktörens komplett namn. Mannen som gav oss några av Sveriges snabbaste motorbåtar. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Läs mer:

Hela historien om den danska tillverkaren Coronet. Dagens PS.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS