Kan privata företag bygga järnvägar och vägar billigare än Trafikverket? Ett nytt initiativ från regeringen ska undersöka saken.
Vill kringgå Trafikverket – öppna upp för privata initiativ


Mest läst i kategorin
Förre riksrevisorn Claes Norgren har fått i uppdrag att ta fram ett förslag på nya sätt att genomföra statliga infrastrukturprojekt, skriver DN. Som inspiration anges hur Öresundsbron byggdes på 1990-talet. Bron, som firar 25 år i sommar, byggdes i bolagsform och drivs också av ett bolag som i sin tur ägs av svenska och danska staten.
Läs mer: Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till. Dagens PS
Utmanar Trafikverket
Missnöje råder inom politiken: Infrastrukturprojekt tar för lång tid och blir för dyra. Claes Norgren ska därför utmana Trafikverkets monopol och analysera vilka projekt som kan drivas utanför Trafikverket i bolagsform eller genom offentlig och privat samverkan där privata bolag som bygger återbetalas över tid.
“Det handlar om ett paradigmskifte”, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson enligt DN.

Öresundsbron ett föredöme
Öresundsbron som byggdes och ägs av ett bolag som i sin tur samägs av den svenska och danska staten. Det kan vara en möjlig lösning. Ett annat alltså en lösning där Trafikverket visserligen är ansvarigt men även privat kapital tas in för en snabbare process.
“Det handlar både om mer pengar till infrastruktur och mer infrastruktur för pengarna”, säger Andreas Carlsson.
Stockholm-Oslo ses över
Projekt som hade kunnat vara aktuella att få en annan sorts finansiering än Trafikverkets hade kunnat vara en östlig förbindelse i Stockholm, Malmbanan i Norrbotten och sträckan Stockholm-Oslo samt en motorvägstunnel förbi Örnsköldsvik, skriver DN.
För ett år sedan kunde Dagens PS berätta om hur det fattades 150 miljarder till svensk infrastruktur och att Svenskt näringsliv ville finansiera framtida satsningar med privat kapital och så kallade brukaravgifter som betalas av de som utnyttjar vägar och infrastruktur, som med Öresundsbron.
Om ett halvår ska Claes Norgren ha sitt förslag klart.
Läs också: Natos tuffa krav på Sverige: “Inte så imponerande”. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.