Dagens PS

Vill kringgå Trafikverket – öppna upp för privata initiativ

E4 örnsköldsvik
En ny trafiklösning på E4 förbi Örnsköldsvik kan bli aktuell efter en ny granskning. (Foto: TT)
Jenny Folkesson
Jenny Folkesson
Uppdaterad: 20 juni 2025Publicerad: 20 juni 2025

Kan privata företag bygga järnvägar och vägar billigare än Trafikverket? Ett nytt initiativ från regeringen ska undersöka saken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förre riksrevisorn Claes Norgren har fått i uppdrag att ta fram ett förslag på nya sätt att genomföra statliga infrastrukturprojekt, skriver DN. Som inspiration anges hur Öresundsbron byggdes på 1990-talet. Bron, som firar 25 år i sommar, byggdes i bolagsform och drivs också av ett bolag som i sin tur ägs av svenska och danska staten. 

Läs mer: Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till. Dagens PS

Utmanar Trafikverket

Missnöje råder inom politiken: Infrastrukturprojekt tar för lång tid och blir för dyra. Claes Norgren ska därför utmana Trafikverkets monopol och analysera vilka projekt som kan drivas utanför Trafikverket i bolagsform eller genom offentlig och privat samverkan där privata bolag som bygger återbetalas över tid.

“Det handlar om ett paradigmskifte”, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson enligt DN.

Betalstation vid Öresundsbron. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Öresundsbron ett föredöme

Öresundsbron som byggdes och ägs av ett bolag som i sin tur samägs av den svenska och danska staten. Det kan vara en möjlig lösning. Ett annat alltså en lösning där Trafikverket visserligen är ansvarigt men även privat kapital tas in för en snabbare process.

“Det handlar både om mer pengar till infrastruktur och mer infrastruktur för pengarna”, säger Andreas Carlsson.

ANNONS

Stockholm-Oslo ses över

Projekt som hade kunnat vara aktuella att få en annan sorts finansiering än Trafikverkets hade kunnat vara en östlig förbindelse i Stockholm, Malmbanan i Norrbotten och sträckan Stockholm-Oslo samt en motorvägstunnel förbi Örnsköldsvik, skriver DN.

För ett år sedan kunde Dagens PS berätta om hur det fattades 150 miljarder till svensk infrastruktur och att Svenskt näringsliv ville finansiera framtida satsningar med privat kapital och så kallade brukaravgifter som betalas av de som utnyttjar vägar och infrastruktur, som med Öresundsbron.

Om ett halvår ska Claes Norgren ha sitt förslag klart.

Läs också: Natos tuffa krav på Sverige: “Inte så imponerande”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jenny Folkesson
Jenny Folkesson

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Jenny Folkesson
Jenny Folkesson

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS