Planerna på en bro mellan Italienska fastlandet och Sicilien har diskuterats sedan romartiden. Nu satsar regeringen Meloni 13 miljarder euro på världens längsta hängbro.
Världens längsta hängbro kan bli verklighet – trots maffiarisken


Mest läst i kategorin
“Om vi har tur och håller kursen, blir sommaren 2025 starten för bygget”, sa Matteo Salvini, Lega Nords partiledare på en presskonferens, till Reuters.
Efter årtionden, eller snarare årtusenden, av diskussioner är planerna på en fast förbindelse mellan Italiens fastland och Sicilien åter aktuella. Regeringen i Rom har avsatt 13,5 miljarder euro för att förverkliga det storskaliga infrastrukturprojektet i form av världens längsta hängbro.
Bron ska bli 3,6 kilometer lång, med ett centralt spann på 3,3 kilometer och koppla ihop Sicilien med regionen Kalabrien över Messinasundet.
Enligt Matteo Salvini, partiledare för högerpartiet Lega samt infrastrukturminister och vice premiärminister i Georgia Melonis regering, kan bygget starta redan nu och stå klart 2032.
Förutom bron planeras 40 kilometer väg- och järnvägsanslutningar, tre nya tågstationer och ett affärscentrum i Kalabrien.
Läs även: Vill bygga världens längsta bro mellan Stockholm och Finland. Dagens PS
Brobygge med förhinder
Det är det italienska byggbolaget WeBuild som ska leda projektet. Ett bolag som 2007 stämde regeringen i en tidigare vända efter att Romano Prodis regering lagt ned brobygget på grund av tveksam nytta.
Så sent som 2013 lades ett snarlikt projekt ned igen, av dåvarande preimärminister Maria Monti, som en del av nedskärningar i offentlig sektor då det statliga projektbolaget Stretto di Messina gick i konkurs.
Men skam den som ger sig. Brobygget har återupplivats av regeringen Meloni. Dock inväntas klartecken från den statliga kommittén (CIPESS) som granskar strategisk infrastruktur.
Ansökan ska enligt brobolagets vd Pietro Ciucci lämnas in före månadsskiftet juni–juli.
Största antimaffaoperationen någonsin
Projektet har dock mött hård kritik från flera håll. Vissa pekar på att bron ska byggas i ett jordbävningsdrabbat område. Andra menar att bron hotar det känsliga landskapet och att det är slöseri med pengar, rapporterar Reuters.
Framför allt finns en stark oro för att den organiserade lokala brottsligheten, maffiorna Cosa Nostra och ’Ndrangheta, ska infiltrera bygget och sko sig på miljardbeloppen som är avsatta till entreprenaden.

Men Salvini avfärdar kritiken och slår fasta att brobygget ska bli den största antimaffaiaoffensiven någonsin, uppger nyhetssajten ANSA.it
“Det kommer att skapa över 100 000 jobb enligt företagets uppskattningar och blir den största antimaffiaoperationen någonsin,” sade han vid en konferens om projektet.
“Att inte genomföra projekt i områden där maffian är verksam är att kapitulera för brottsligheten”, menar han.
Inrikesminister Matteo Piantedosi bekräftar att en centraliserad antimaffiamyndighet ska granska alla inblandade företag, särskilt inom avfallshantering – ett område som är känsligt för infiltration.
Redan de gamla romarna byggde bro
Idén om att bygga en bro över Messinasundet är som sagt inte ny, utan har anor ända tillbaka till romartiden.
Den romerske författaren Plinius den äldre berättar om hur den romerske konsuln Lucius Caecilius Metellus omkring år 250 f.Kr. skulle ha använt tunnor och träplankor för att skapa en tillfällig bro över sundet, skriver tidningen Wired.
Syftet var att transportera 140 krigselefanter, som hade fångats från kartagerna i Palermo, från Sicilien till det italienska fastlandet och vidare till Rom. Huruvida elefanterna faktiskt korsade sundet via denna provisoriska konstruktion är dock inte dokumenterat.
Under århundradena, från Karl den Store på medeltiden till Berlusconi i närtid, har idén om fast förbindelse över sundet, bro eller tunnel, ständigt återkommit i mer eller mindre realistiska versioner.
I södra Italien hoppas nu många att hängbron över Messiansundet äntligen ska bli verklighet och ge ett lyft för regionens ekonomi, med snabbare transportmöjligheter än dagens färjetrafik.
Om det nu blir av. Ett Italienskt talesätt lyder “Jag gör det när Messinabron är klar…”. Och historien har visat att det kan dröja.
Läs även: Nytt rekordprojekt 200 meter höga tornet. Dagens PS

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.