Dagens PS

Svenskt näringsliv: Backa inte om klimatet

Svenskt näringsliv varnar för att överge klimatmålen
Full fart på macken. Det blev det när regeringen valde billigare bensin och diesel före minskade utsläpp. Nu varnar Svenskt näringsliv för att skippa klimatmålen. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 okt. 2024Publicerad: 22 okt. 2024

Det är farligt att backa från klimatmålen – och ett hot mot dem som redan satsat och kommit långt i omställningen, menar Svenskt näringsliv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2024 är året då en europeisk domstol för första gången slagit fast att ett land gjort för lite mot klimatförändringarna.

Det gäller Schweiz och Europadomstolens dom gör att landets regering kan tvingas vidta tuffare åtgärder mot klimatutsläppen.

Det schweiziska fallet rörde ett antal äldre kvinnor som dragit landet inför domstol för att deras hälsa drabbats oproportionerligt mycket av de stigande temperaturerna i klimatförändringarnas spår.

Backar på flera punkter

I sin dom gick domstolen på kvinnornas linje. I övrigt är det svårt att se områden där arbetet mot klimatförändringarna gått framåt i Europa.

Nu ifrågasätts beslutet att förbjuda nya fossildrivna bilar inom EU från 2035 och flera medlemsländer backar från sina klimatmål av ekonomiska skäl.

I Sverige har regeringen kritiserats för att gå bakåt i sina klimatpolitiska ambitioner, bland annat genom reduktionsplikten för fossila bränslen där man sänkt den för att göra bensin och diesel billigare.

Parallellt med den här utvecklingen har stora gröna projekt som Northvolt krisat och fortsätter att krisa.

ANNONS

Senaste nytt

Tvingats ändra sig

ANNONS

När det gäller reduktionsplikten har dock regeringen tvingats ändra sig.
Reduktionsplikten höjs till 10 procent 2025 för att klara EU-kraven.

”Vi sänker skatten på drivmedel, och höjer kravet på inblandning av biobränslen något”, sade näringsminister Ebba Busch (KD) vid den pressträff där förslaget presenterades.

Nu varnar Svenskt näringslivs vd Jan-Olof Jacke för planerna på att backa i klimatpolitiken och att riva upp ambitiösa mål.

”Jag tror att det är viktigt att Sverige orkar hålla fanan högt”, säger Jacke hos DN.

”Helt fel väg”

Jacke exemplifierar med det växande trycket på att luckra upp EU:s handel med utsläppsrätter.

”Jag är övertygad om att det är helt fel väg att gå. Resten av världen springer på i den här omställningen. Den sker vare sig vi vill det eller inte”, konstaterar Jan-Olof Jacke, som hänvisar till Kina.

”Det finns mycket som tyder på att Kina kommer att nå sina klimatmål tidigare än plan. Då kan vi inte bromsa oss ur det här”, understryker han.

Drabbar de som satsat

ANNONS

Jacke påpekar dessutom att den omställning vi är inne i är ”bra för svensk konkurrenskraft”.

Dessutom har många företag kommit långt i omställningen och satsat stort. Då skapar man risker för näringslivet om man plötsligt drar ner på ambitionerna, menar Jacke.

”I Sverige har vi väldigt många bolag som ligger långt fram teknologiskt och som mer eller mindre har pantsatt sin balansräkning på att omställningen kommer att ske. Att börja svaja på förutsättningarna igen, det skapar en oro och det stimulerar absolut inte investeringar”, påpekar Jan-Olof Jacke.

Läs mer:

Efter bottenbetyget: JP Morgan anställer klimatforskare. Realtid

EU: Billigare med klimatmål än att göra inget alls. Dagens PS

Första flygbolaget som skrotar klimatmålen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]