Dagens PS

Satirklockan som säljer slut efter Trumps tullar

Efter Trumps rekordtullar på 39 procent svarar Swatch med en satirklocka, och höjer samtidigt priserna i USA.
Efter Trumps rekordtullar på 39 procent svarar Swatch med en satirklocka, och höjer samtidigt priserna i USA. (Foto: Swatch)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 16 sep. 2025Publicerad: 16 sep. 2025

Swatchs satirklocka ”What if…tariffs” blev en braksuccé i Schweiz efter Trumps 39-procentiga tullar. Första upplagan är redan slutsåld.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Donald Trumps tullchock mot Schweiz har skapat heta känslor, och nu har klockjätten Swatch hittat ett sätt att slå tillbaka.

Missa inte: Dold plastkyrkogård hittad på Medelhavets botten. Dagens PS

ANNONS

Hånfull design

Trump införde tullar på 39 procent mot Schweiz, bland de högsta som han satt i världen. Nu har klocktillverkaren Swatch svarat med en specialutgåva där siffrorna tre och nio bytt plats, en blinkning till tullsiffran som blivit en försäljningssuccé.

Den fyrkantiga blå-beiga modellen har fått namnet “What if…tariffs” och har dessutom ett procenttecken på batteriluckan.

En talesperson för Swatch säger att modellen är tillverkad med en medveten blinkning och fungerar som en väckarklocka till den schweiziska regeringen, som hittills inte har lyckats pressa USA till att sänka tullarna.

“För så snart USA ändrar sina tullar för Schweiz kommer vi omedelbart att sluta sälja den här klockan”, sa talespersonen enligt Fashion Network.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025
Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Slutsåld på dagar

Klockan säljs för symboliska 139 schweizerfranc, motsvarande drygt 1 600 kronor, både online och i vissa Swatchbutiker. Första upplagan är redan slutsåld (Foto: Swatch).
Klockan säljs för symboliska 139 schweizerfranc, motsvarande drygt 1 600 kronor, både online och i vissa Swatchbutiker. Första upplagan är redan slutsåld (Foto: Swatch).
ANNONS

Klockan säljs för 139 schweizerfranc, vilket motsvarar drygt 1 600 kronor, både online och i ett tiotal Swatchbutiker i Schweiz. Eftersom den inte exporteras omfattas den inte av tullarna, något som gjort den ännu mer attraktiv på hemmaplan.

Första upplagan sålde slut på kort tid och leveranserna har försenats med upp till två veckor på grund av den höga efterfrågan.

En talesperson för Swatch berättar att “vi kört på för fullt”, men vill inte säga hur många exemplar som sålts. Intresset beskrivs dock som en enorm succé.

Läs också: Låga priser tvingar oljeindustrin till varsel i USA. Dagens PS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Tullar hårt slag mot industrin

För Schweiz klockindustri är tullarna ett hårt slag. USA är landets största marknad för klockor och exporten uppgick ifjol till 4,4 miljarder schweizerfranc, vilket motsvarar drygt 50 miljarder kronor. Även andra varor som choklad, maskiner och läkemedel har drabbats av Trumps beslut.

Trump hävdar att tullarna är nödvändiga på grund av ett handelsunderskott på nästan 40 miljarder dollar, motsvarande drygt 470 miljarder kronor. Schweiz menar att siffrorna är missvisande eftersom tjänstehandeln inte är inräknad.

Enligt SvD planerar Swatchs vd Nick Hayek att höja priserna i USA med mellan fem och femton procent. Men han ser ingen risk att kunderna ska sluta köpa.

ANNONS

“Amerikanerna kommer att fortsätta köpa våra klockor, även efter prishöjningar”, sa han.

Läs även: Rysk recession enligt siffrorna – centralbanken: “Avkylning”. Dagens PS

Läs även: Nya samtal mellan USA och Kina i Madrid. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS