Dagens PS

Trafikverkets miljardplan får kalla handen av kommunerna

Malmbanan
Kritiker menar att Trafikverket bland annat har glömt bort Malmbanan i sina infrastrukturplaner. (Foto: Christine Olsson/TT)
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 22 dec. 2025Publicerad: 22 dec. 2025

Trots rekordstor budget kritiseras Trafikverket kraftigt för att planera infrastruktur i fel riktning. Glesbygd och industriregioner missgynnas.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
PS Studio

"All korruption är livsfarlig" – hon varnar för kommunpolitiken

21 dec. 2025
ANNONS

Trafikverkets nya nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 omfattar rekordhöga satsningar på 1 171 miljarder kronor. Ändå är kritiken hård från en majoritet av landets kommuner. Problemområden pekas ut som flaskhalsar, eftersatta vägar och järnvägar samt bristande klimat- och beredskapslösningar.

”Vi här uppe bidrar mest i landet till Sveriges BNP. Att vi ändå missgynnas, det är obegripligt”, säger Birgitta Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Gällivare, till Tidningen Näringslivet

Missgynnar glesbygd

Som nyvald ordförande för förbundet Norrbottens kommuner menar hon att Trafikverkets prioriteringar är felriktade och systematiskt missgynnar glesbefolkade områden.

Hon lyfter särskilt fram behovet av satsningar på E10 och Malmbanan, som dras med återkommande urspårningar och förseningar.

Läs mer: Regeringen sågas för ny Malmbanan-plan (Dagens PS)

”Dubbelspårets frånvaro i planen är oacceptabel och staten måste ta ett större ansvar kring det här. Malmbanan är egentligen Sveriges mest betydande exportlänk och ändå är den inte dimensionerad för varken dagens behov eller morgondagens prognostiserade volymökning sett till vad industrin planerar att göra”, säger Birgitta Larsson.

Kritiken är dock inte begränsad till norr. I södra Sverige är oro över långsam infrastrukturutbyggnad tydlig. Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, ser stora behov i Skåne, inte minst med tanke på kommande företagsetableringar.

”Man får inte hamna i en situation där infrastrukturen blir en bromskloss för Sveriges eller den här regionens tillväxt och det finns ju en överhängande risk för det. Mitt intryck är att infrastruktursatsningar i Sverige tycks ta väldigt lång tid”, säger han till tidningen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Saknar åtgärder

Även kommuner nära Stockholm och gränsområden mot Norge pekar på brister. Erik Andersson (M), ordförande i Stockholm Nordost, vill att Roslagsbanan till Arlanda och kapacitetsbrister på Norrortsleden prioriteras.

”Vi är väldigt besvikna över att Norrortsleden och i synnerhet Lettingetunneln inte finns med i förslaget för det är en samhällsekonomiskt lönsam åtgärd, samtidigt som andra åtgärder som inte är lika samhällsekonomiskt lönsamma har tagits med”, säger han.

En återkommande kritik från både norr och söder är att Trafikverkets fokus på samhällsekonomisk nytta riskerar att snedfördela resurser.

Läs mer: Så går det med Sveriges 6 största infrastrukturprojekt (Dagens PS)

”Det här har vi tryckt på om under en lång tid, att allt det här kommer att hända och att de här behoven kommer att finnas”, säger Birgitta Larsson. 

“Riktigt dåligt”

Hon menar att satsningar i Norrbotten, där industrin just nu genomgår en omfattande omvandling, borde ses som ett nationellt intresse.

”Norrbotten är mitt i den största industriella omvandlingen i modern tid och kommunerna här utvecklar samhällsservice och bostäder i en omfattning som saknar motstycke. Men det förutsätter ett transportsystem som håller kvalitet och kapacitet och möjliggör fortsatt tillväxt”, säger hon.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Roland Klinga
Roland Klinga

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Roland Klinga
Roland Klinga

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

ANNONS
Mer än redovisning – Ekonomitjänster för framgångsrikt företagande

Talenoms mål är att förbereda korrekt, tillförlitlig och aktuell finansiell information så att företagare, ledning och andra kan fatta välgrundade datadrivna beslut som gör det möjligt för deras företag att frodas. Utveckla ditt företag. Vi tar hand om resten.

Kontakta oss
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Motor

Motorexpertens råd: Missa inte detta när du köper begagnat

22 dec. 2025
ANNONS
ANNONS