Dagens PS

Månlandning och produktplacering i rymden

månen
Med Columbia tryckt över månlandaren är PR-satsningen redan i hamn.(Foto: Columbia)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 02 mars 2024Publicerad: 02 mars 2024

Första månlandningen på över 50 år för USA. Då gäller det att visa upp sig, så varför inte ta med sig en produktplacering ut i rymden?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Månlandaren Odysseus har blivit den första USA-tillverkade rymdfarkosten att landa på månen på 50 år, som Dagens PS berättade.

Rymden bra för PR

Från en PR-synpunkt finns det kanske inget bättre sätt att synas – än att ta sig ut i rymden.

Det är precis vad det amerikanska sportmärket Columbia ville göra när de tog sig an uppdraget att täcka delar av rymdfarkosten i en termiskt material som skulle skydda den mot den extrema miljön i rymden – där temperaturen kan svänga rejält mellan över 120 grader under dagtid till lika många minusgrader på natten.

ANNONS

Senaste nytt

Håll värmen på månen

Enligt Joe Boyle, en av toppcheferna på Columbia Sportswear, så handlar det egentligen bara om att kunna hålla olika saker varma – vare sig det rör sig om en rymdfarkost eller en människa.

“Mycket av det vi gör är att fokusera på innovation för människor utomhus, och de innovationer som vi står bakom är även användbara i till exempel rymden”, säger han till CNBC.

Även om Columbia nu givetvis får stor genomslagskraft så hävdar Joe Boyle att det inte är huvudfokus, utan det här handlar om “innovation som kan göra skillnad”.

Klädtillverkarens teknik användes bland annat att linda in en panel och bränsletankarna på farkosten, och än så länge är det för tidigt att uttala sig om hur väl tekniken fungerade.

ANNONS

Klarade sig utan utmaningar

Vad som åtminstone står klart i nuläget är att farkosten klarade sig både under en veckas resa genom rymden och under flera dagar på månen – utan några uppenbara temperaturutmaningar.

“Vi ser fram emot att ta del av alla detaljerna för att göra nästa uppdrag ännu bättre,” säger Boyle vidare.

För Boyle är det det mest spännande uppdraget genom karriären, och han kan inte sticka under stolen med att det är ganska häftigt att befinna sig i rymden, med sin produkt.

“Det är svårt att slå det.”

Läs även:

De ska bygga hus på månen – projekt igång – Dagens PS

Prada till månen – lyxmärke ritar astronautdräkt – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]