Nästan nio av tio unga (87 procent) anser att hållbarhet är viktigt och företag som försummar det står inte högt i kurs.

I studien Framtidens hållbaraste varumärken 2020 från Ungdomsbarometern och Jung Relations framgår det att 75 procent av Sveriges unga tycker det är positivt att företag/varumärken uttrycker starka åsikter kring hållbarhet i sin kommunikation.

”Under de senaste åren så har det blivit allt vanligare att ta ställning i olika samhällsfrågor i sociala medier. För en ungdomsgeneration som ser dessa nätverk som den givna plattformen för att väcka uppmärksamhet, driva samtal och förändring, så blir det också en självklarhet att aktörer som de konsumerar produkter och tjänster ifrån, ska göra detsamma. I en tid där det är trendigt att tycka, är det med andra ord en fördel att ha en åsikt för att skapa attraktionskraft”, säger Sara Fröhling Lind, konsumtionsexpert på Ungdomsbarometer.

Hållbarhet har blivit mer viktigt

Det finns bland unga en stor motståndskraft till att andra händelser ska överskugga hållbarhetsfrågan, särskilt när pandemin tog fart i våras ökade oron för att intresset för hållbarhet skulle sjunka. Men enligt den nu aktuella studien har i stället betydelsen av att tänka och agera hållbart nått nya nivåer.

Nästan varannan ung (44 procent) uppger att de tänker mer på på hållbarhet i dag än innan viruspandemin bröt ut.

För företag som vill attrahera unga är det avgörande att det finns en hållbarhetskommunikation. Fler än hälften (59 procent) av alla unga uppger att kommunikation med budskap som berör hållbarhet gör dem mer positivt inställda till varumärket och att det hjälper dem att fatta mer informerade konsumtionsval (58 procent).

Det bör företaget tänka på

Det ska sägas att nästan lika många tycker att kommunikation är tråkig (56 procent) och att 53 procent upplever att den inte är riktad till dem; dessutom tvivlar 56 procent på att det som sägs har en verklig effekt.

”Det största misstaget som begås idag kan vara att man misstar ungas djupa engagemang för hållbarhet som något som lite friskriver kravet på att kommunikationen behöver vara engagerande. Budskap kring hållbarhet går ofta i fällan att informera än att kommunicera. Vidare finns det en övervikt på bevisföring och redovisning i hållbarhetskommunikation, snarare än att skapa engagemang hos en utvald målgrupp”, säger Linn Jacobsson, Head of Insight på Jung.

ANNONS
ANNONS

Här är fem branscher som toppar listan över störst hållbarhetsansvar, enligt Sveriges unga:
Bilar & fordon
Transport
Bensin & drivmedel
Livsmedelsproducenter
Elbolag

Fem branscher som unga tillskriver minst hållbarhetsansvar:
Spel och kasino
Telefonoperatörer
Hem & fritid
Pension & Försäkringar
Möbler och inredning

Läs även: Cykelhjulet som rensar luften – när du cyklar [DagensPS.se] »