Bristen på dricksvatten är ett globalt problem. Svenska Wayout ska lösa problemet med automatiserade och soldrivna mikrobryggerier. Jättar som Ericsson och Telenor backar upp som partners, samtidigt som Storytel-miljardären Jonas Sjögren investerar i projektet.

Med en växande världsbefolkning och enorma klimatutmaningar är det inte konstigt att dricksvattenfrågan har seglat upp som en av de viktigaste.

Nu vill svenska impact-bolaget Wayout ta sig an det enorma problemet – genom mikrobryggerier.

Drivs av solenergi

De automatiserade enheterna drivs med hjälp av solenergi och styrs via en mobiltelefon.

Mikrofabrikerna kan filtrera upp till 70 000 liter vatten per månad och samtidigt rejält minska koldioxidutsläppen – motsvarande 250 000 plastflaskor, eftersom bryggerierna ersätter inköp av färdigbuteljerade plastflaskor.

Så istället för att skeppa glas- och plastflaskor produceras dryckerna lokalt.

”Vårt koncept är mer relevant än någonsin. Om det är något vi förstått det här pandemiåret så är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi människor behöver tänka om, vi behöver börja producera lokalt och vi behöver bli självförsörjande på ett hållbart sätt”, säger vd:n för Wayout, Ulf Stenerhag, i ett uttalande, skriver Di Digital.

Den första modulen gick till Tanzanias Serengeti för ett drygt år sedan.

ANNONS
ANNONS

Storföretag i ryggen

Till sin hjälp på plats i Afrika och Asien har Wayout nu storföretag som Ericsson, Alfa Laval och Telenor – kring bland annat kommunikation och uppkoppling.

Bland de nya delägarna finns Storytel-miljardären Jonas Sjögren. Målet är att 2021 omsätta 5 Mkr och Wayout tar nu in 30 Mkr i en nyemission till en värdering på cirka 250 Mkr.

Läs mer: Matsmart rekordsatsar för att minska matsvinnet