Den amerikanska biljätten Ford har avtalat med startupbolaget Redwood Materials om att återvinna sina bilbatterier. Avtalet är ett av flera steg som biltillverkare behöver ta för en hållbar batteriproduktion.

ANNONS

Avtalet innebär att materialet från de skrotade bilbatterierna, som litium, nickel, koppar och andra komponenter.

Eftersom antalet elfordon ökar kommer båda företagen att gynnas av utbytet. De viktigaste återvunna delarna och materialen kommer att skickas tillbaka direkt till fabriken från Redwood, skriver CNBC.

Priserna på litium har redan gått upp avsevärt på grund av den stora efterfrågan. Flera av de andra materialen i batterierna är bristvaror.

Samtidigt  förväntas bilindustrin I USA tillverka en miljon elfordon årligen fram till 2025, mot det här årets 350 000.

Trend bland elbilstillverkare

Fords avtal är ett av flera liknande initiativ som batteritillverkare tar och behöver fortsätta att ta för att åstadkomma hållbarhet.

GM samarbetar med det Kanadabaserade Li-Cycle för att återvinna battericellerna i sina elbilar.

ANNONS
ANNONS

Volkswagen öppnade en ny anlägging för batteriåtervinning i år där man förväntar sig kunna ta hand om 90 procent av materialen.

Tesla sager sig återvinna 100 procent av batterierna – på det viset att ingen komponent hamnar på sophögen.

“Varje dag börjar ungefär 2000 nya batterier att användas på de amerikanska vägarna “, sager JB Straubel, vd för Redwood Materials.

”Vi behöver åtminstone tänka ut hur vi på ett effektivt och hållbart sätt kan återanvända ett lika stort antal batterier.”

På pappret verkar återvinningsplanen rimlig. Men Ford kommer att behöva ta reda på vad som händer med bilarna när de är sålda för att kunna återvinna batterierna, vilket kan vara svårt.

I Europa har biltillverkarna en juridisk skyldighet att ta hand om batterierna och har ett samarbete med bilskrotarna.

Krävs mer utveckling för effektiv återvinning

Samtidigt är återvinningstekniken inte helt framme vid att allt batterimaterial kan återanvändas i nya batterier. Det finns mycket utveckling kvar att göra på återvinningssidan, menar Daniel Brandell, professor i materialkemi vid Uppsala universitet, som forskar på batterier.

ANNONS
ANNONS

”Idag är det ett stort spill i återvinningen Det är för låg grad av materialen som återvinns och det går dessutom åt mycket energi för att återvinna batterier med dagens teknik”, säger han till Dagens PS.

Att nya anläggningar byggs ser han som ett viktigt första kliv.

”Men framöver måste det byggas storskaliga anläggningar och tekniken behöver anpassas till storskalighet.”

Läs också:

Profilerna som avgör elbilens framtid
Svenska Altris hett när techjätte lanserar nytt batteri