Dagens PS

Svenska Altris hett när techjätte lanserar nytt batteri

Altris vd Adam Dahlquist med en av företagets batterimodeller. (Foto: Altris)
Altris vd Adam Dahlquist med en av företagets batterimodeller. (Foto: Altris)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 27 aug. 2021

Den kinesiska batterijätten CATL bygger om verksamheten. För att göra sig mindre beroende av tillgången på litium satsar företaget stort på natriumjonbatterier. Det innebär en chans för svenska start up-företaget Altris och deras nya katodmaterial.

När batterijätten CATL meddelade att företaget vill bygga om sin produktionskedja för att producera natriumjonbatterier 2023 får svenska startup-bolaget Altris en chans.

Deras produkt Fennac förbättrar den elektrokemiska kapaciteten i natriumjonbatterier. Det ger förutsättningar för att utmana dagens dominerande batteritekniken – litiumjonbatterier.

Altris samlar just nu in pengar för att kunna skala upp produktionen av Fennac till 22 000 ton preussiskt vitt per år. Det motsvarar ungefär natriumjonbatterier för 11 GWh.

I höstas tog Altris in tio miljoner från bland annat Energimyndigheten. I april satsade investmentbolaget Molindo ytterligare tre miljoner kronor.

Företaget har tagit fram en ny nyans av katodmaterialet preussiskt vitt, Fennac, en komponent som fungerar som katodmaterial i natriumjonbatterier.

Lägre kostnad, mer miljövänligt

Natriumjonbatterier har kommit i ropet på sista tiden. Anledningen är att dagens batteriteknik bygger på litium, som är en geografiskt begränsad och ändlig resurs. Idag utvinns den främst i Sydamerika och Australien. Natrium kan i stället utvinnas ur vanligt saltvatten till en låg kostnad.

En annan fördel är att det går att bygga natriumjonbatterier med järn som enda metall i katoden. Det minskar behovet av metaller som är ovanliga eller etiskt tveksamma, som kobolt och nickel.

Nackdelen med natriumjonbatterier är den relativt låga energidensiteten. Batterierna kan möjligen användas i bilar i framtiden, men gör sig just nu bättre som enerliglagringssystem, skriver Electrive.com.

Katodmaterialet har hittills satt stopp för masstillverkning av dessa batterier. Det som har använts har hittills varit svårframställt med risk för ett dåligt slutresultat.
Men Fennac är  är ­billigt och miljövänligt, förklarar företagets vd Adam Dahlqvist i Elektroniktidningen.

–Det är fantastiskt att CATL delar vår vision om att bygga en värdekedja för natriumjonbatterier på preussiskt vitt som katodmaterial, säger Adam Dahlqvist.

Läs också:
Statligt miljonstöd till startups bakom nytt batteri
Batteribehovet kommer att 30-dubblas

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS