Ett elfordon varannan sekund. Det ska uppstickaren Ola Electric bygga i sin nya fabrik i Indien.

Utanför Bangalore, Indien byggs just nu världens största fabrik för elektriska fordon, som när den står färdig ska producera en elmoped varannan sekund, skriver Bloomberg.

Bakom projektet ligger Ola Electric, en av Indiens största startups. Grundaren Bhavish Aggarwal inledde resan med en taxitjänsten Ola Cabs 2010 som framgångsrikt konkurrerade med Uber om den indiska taximarknaden.

2019 avstod han en investering på 1,1 miljarder dollar från SoftBank, som ville slå ihop företaget med Uber, eftersom han riskerade att tappa kontrollen över bolaget.

Mest populära transportmedlet

Bhavish Aggarwal hade större planer. Hans Ola satsar hårt på att bredda sig utanför taximarknaden. Målet är att elektrifiera Indiens många urbana transporter – och rena landet.

Avgas-spottande scootrar och motorcyklar är det mest populära transportmedlet i Indiens smoggiga städer.

Det första steget i Olas expansion är att massproducera elektriska fordon (EV). Den första produkten är en elmoped, på engelska benämnd elscooter. När den nya fabriken utanför Bangalore står klar sommaren 2022 ska Ola producera 10 miljoner fordon årligen, vilket motsvarar 15 procent av elscooter-marknaden globalt.

”Det är ett fordon vi har byggt från grunden så att Indien kan få en plats vid världens EV-bord”, säger Bhavish Aggarwal till Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Det är bara första steget. Bhavish Aggarwal siktar på att också producera elbilar inom 18-24 månader. Hyundai och Kia Motors finns bland investerarna i satsningen som vill ligga i framkant då motormarknaden för Indiens 1,3 miljarder invånare ska elektrifieras.

3 000 robotar i fabriken 

Marknaden är enorm. Just nu är mindre än en procent av alla sålda motorfordon i Indien elektriska, men Ola Electric uppskattar att den elektrifierade delen av marknaden kommer vara mellan 25 och 35 procent för tvåhjulingar 2030.

”Vi är väldigt välkapitaliserade och investerarintresset är oöverträffat”, säger Aggarwal.

Fabriken utanför Bangalore kommer att ha över 3 000 robotar tillsammans med runt 10 000 arbetare. Mjukvaran ska byggas av ett team på 1000 ingenjörer. Fabrikens tak täcks med solpaneler och fabriken ska vara koldioxidnegativ. Dessutom ska två fabriksområden i närheten producera runt hälften av alla komponenter som elscootrarna behöver.

”Vår ambition är att bygga världens ledande företag för urban EV-rörlighet”, säger Bhavish Aggarwal till Bloomberg.

Läs mer: Smartaste transporten i stan – Dagens PS