Dagens PS

Tung profil lämnar X efter bara tio månader

John Nitti blev inte långvarig på X. (Foto: LinkedIn och BoliviaInteligente på Unsplash)
John Nitti blev inte långvarig på X. (Foto: LinkedIn och BoliviaInteligente på Unsplash)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 okt. 2025Publicerad: 27 okt. 2025

En tung annonschef lämnar Elon Musks X. Han var en het kandidat till att bli vd efter den förra chefen. Det är ytterligare ett tungt tapp.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

John Nitti, som var global chef för intäktsverksamhet och annonsinnovation på X, har lämnat Elon Musks sociala medieplattform efter bara tio månader. Hans avhopp är det senaste i en rad tunga avgångar från miljardärens chefspositioner, skriver Financial Times.

Nitti lämnade bolaget i fredags, enligt källor med insyn. Han anslöt till X i januari.

Tidigare vd Linda Yaccarino sa upp sig i juli efter två år på posten. Sedan dess har hennes arbetsuppgifter delats upp mellan flera ledare, inklusive global marknadsföringschef Angela Zepeda och Nitti, som av branschinsiders ansågs vara en tänkbar efterträdare till vd-posten.

Mysteriet med flygkollisionen löst: Var det rymdskrot?

Den mystiska smällen mot ett United Airlines-plan förra veckan har lett till vilda spekulationer om orsaken, från rymdskrot till fåglar på hög höjd. Nu

Chefer lämnar efter musks snabba strategiförändringar

Avgången kommer samtidigt som Musk brottas med en ihållande våg av höga chefer som lämnar verksamheten. X togs över av Musks startup inom artificiell intelligens, xAI, i mars. Även xAI har haft chefsväxlingar.

Mike Liberatore, som var xAI:s finanschef, lämnade i somras efter bara tre månader i rollen. Han följdes snabbt av chefsjuristen Robert Keele.

I början av oktober meddelade X:s finanschef Mahmoud Reza Banki sin avgång efter mindre än ett år, vilket först rapporterades av Financial Times.

Omsättningen av chefer sägs återspegla en frustration bland vissa chefer över Musks plötsliga strategiförändringar. Det har också varit svårt för dem att genomföra sina egna mål på grund av miljardärens mycket aktiva engagemang.

ANNONS

Musk har länge ställt höga krav på X:s annonsledare att öka intäkterna.

Detta tryck har intensifierats då han spenderar miljarder på infrastruktur och chip i kapplöpningen om att utveckla en supermänsklig artificiell intelligens som ska konkurrera med företag som OpenAI och Googles DeepMind.

Nya kryphålet som gör ditt lösenordsbyte meningslöst

Cyberbrottslingar har utvecklat en ny och sofistikerad taktik för att behålla kontrollen över konton som de har komprometterat. Metoden kringgår till och

ANNONS

Senaste nytt

Therese Af Kleen, Almi
Spela klippet
PS Partner

Så kan rätt finansiering bli nyckeln till tillväxt

25 okt. 2025
Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

15 okt. 2025

Annonsörer pressas efter Musks uttalanden

Samtidigt har annonsörer hållits borta på grund av Musks beslut att slappna av i sina standarder för innehållsmoderering, med hänvisning till sina ideal om “yttrandefrihet”, och hans svar till marknadsförare som inte höll med hans strategi.

Vissa varumärken har övertalats att återvända, och xAI har nyligen ingått mediepartnerskap med företag som Disney. Företaget har också meddelat varumärken att deras annonseringsstatistik förbättras tack vare användningen av xAI:s AI-teknik, enligt ett e-postmeddelande som Financial Times har sett.

Vissa annonsörer har dock privat klagat på att de kände sig pressade att spendera på X. Detta efter att plattformen stämde flera varumärken, bland annat Shell och Pinterest, för att de påstås ha genomfört en “olaglig bojkott” av plattformen, vilket de nekar till.

Mannen byggde spionprogram – blev själv attackerad av det

Apple skickade en hotnotis till en utvecklare som tidigare arbetade med övervakningsteknik, och varnade honom för en riktad attack med

Nitti, en före detta Verizon-chef, var bland de försäljningschefer som hade blivit frustrerade över Musks syn på annonsaffären, enligt en källa.

ANNONS

Under första halvåret var Musk sysselsatt med sin roll i Donald Trumps administration. Efter att den avslutades i somras började han fatta ensidiga beslut om annonsering utan att rådfråga ledningen, enligt två källor med insyn.

Detta inkluderade att förbjuda hashtags från annonsering på X, något som irriterade vissa annonsörer, säger en av källorna.

xAI och X har nyligen utsett nya ledare. Tidigare denna månad utsågs Anthony Armstrong, en före detta Morgan Stanley-bankir som gav råd vid Musks övertagande av X för 464 miljarder svenska kronor (motsvarande 44 miljarder dollar), till ny finanschef för xAI.

Massivt hot mot Microsoft – bluffvågen ökar

Trots ständigt ökande medvetenhet om nätfiske fortsätter cyberbrottslingar att utnyttja välkända varumärken för att lura användare. En ny rapport visar

Missa inte:

Han vill införa tiggeriförbud – för miljardärer. News 55

Två miljarder dollar – men första produkten väcker frågor. Realtid

Fyndade bil till vrakpris – nu kan köparen bli rik. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS