En ny streamingjätte kan bildas när AT&T lägger ett bud på konkurrenten Discovery.
Storbud ska bygga ny streamingjätte
![Streamingjätte](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F05%2FHBOMax.jpg&w=1200&q=75)
![Daniel Jacobs](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F12%2FDaniel-234x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Telekomjätten AT&T, som genom sitt innehållsbolag WarnerMedia äger bland annat CNN, HBO, Cartoon Network, TBS, och TNT, har lagt ett bud på reality-tv-jätten Discovery som har accepterats, skriver Bloomberg.
Discovery i sin tur äger bland annat HGTV, Food Network, TLC, Animal Planet och The Oprah Winfrey Network.
AT&T:s premiumtjänst är HBO Max, och Discovery lanserade nyligen Discovery+. Kombinationen av dessa genom sammanslagningen skulle bilda en ny mediajätte som kan ta upp den hårda kampen om streamingmarknaden med Netflix och Disney, skriver Bloomberg.
Planen är att AT&T ska stycka av sin medieavdelning som ska slås ihop med Discovery. Nuvarande aktieägare i AT&T kommer att äga 71 procent av det nya bolaget, medans Discoverys ägare får 29 procent. De räknar med att spara 3 miljarder dollar i kostnadssynergier. Det gemensamma bolaget väntas ha intäkter på 52 miljarder dollar.
Läs mer: Här är serierna du måste se i helgen