Dagens PS

Ramirent varvar upp miljöarbetet i Malmö

Ramirent
Ramirents del av projektet heter Den temporära fabriken. (Foto: Ramirent)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 05 maj 2020Publicerad: 05 maj 2020

Ramirents miljöprojekt Den temporära fabriken är en del av den klimatsatsning som nu görs i Malmö. Byggsektorns mål är att branschen ska vara klimatneutral 2030. Det skriver de i ett pressmeddelande

ANNONS
ANNONS

Byggsektorn står för en femtedel av utsläppen

LFM30 är ett lokalt initiativ som ska göra bygg- och anläggningssektorn i Malmö klimatneutral till 2030. Ramirent deltar i arbetsgruppen som jobbar för klimatneutrala byggarbetsplatser och transporter. Där bidrar man med expertis från bland annat Den temporära fabriken, Ramirents affärsområde som ska effektivisera byggarbetsplatser.

Byggsektorn bär ett stort ansvar när det kommer till klimatpåverkan. Sektorn står exempelvis ensam för en knapp femtedel av Sveriges koldioxidutsläpp.

Malmö vill vara Sveriges klimatsmartaste stad 2030 och målet med LFM30 är därför att påskynda bygg- och anläggningssektorns genomförande av Agenda 2030.

“Det här är ett ypperligt tillfälle för Ramirent att dra sitt strå till stacken. Vi hoppas att vårt deltagande sänder en viktig signal om att vi menar allvar med vårt engagemang. För oss är inte hållbarhetsarbete ett projekt separat från verksamheten; det är ett förhållningssätt som genomsyrar allt vi gör”, säger Fredrik Wihlborg, affärschef på Ramirent.

Ska leverera samordnat, bygga värmeffektivt och byta drivmedel

En stor del av de effektiviseringar som Den temporära fabriken åstadkommer handlar om minskat energisvinn och därmed minskad klimatpåverkan.

Det rör sig om samordnade transporter av material, sätt att montera bodar så att de använder värme mer effektivt samt användning av förnybara drivmedel med låg klimatpåverkan, för att nämna några.

ANNONS

“När beställarna inser att de kan påverka genom att ställa krav på mer miljövänlig teknik kan vi på Ramirent tillhandahålla de lösningar som vi redan har omsatt i praktiken. Märker vi exempelvis under arbetsmötena med LFM30 en ökad efterfrågan på eldrivna anläggningsmaskiner så kan vi utveckla vårt utbud efter det behovet”, säger Fredrik Wihlborg.

Den lokala färdplanen färdigställdes 2019 och har under våren verkat i ganska exakt ett år.

Läs mer: Sweco ska vara klimatneutrala 2030

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS