Dagens PS

Netflix nya dråpslag – tar bort populär tjänst

netflix
Netflix genomför just nu flera förändringar (Foto: Unsplash).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

En era går i graven när Netflix nu stänger ned sin DVD-uthyrningstjänst, som funnits i 25 år. Detta är bara en av flera förändringar som streamingjätten just nu genomför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Netflix startade sin verksamhet för 25 år sedan, kunde kunderna prenumerera på hyr-filmer på DVD.

Nu ska streamingjätten genomföra flera förändringar – och därmed går en era i graven.

MISSA INTE: Energijättens bluff – mitt under elkrisen

Netflix kämpar för tillväxt

Mycket har hänt sedan Netflix började hyra ut DVD-filmer 1998 – företaget blev snart en av de största streamingjättarna och producerar sedan några år tillbaka sina egna serier och filmer.

Över 232 miljoner användare världen över prenumererar på företagets digitala strömningstjänst.

Nu kämpar Netflix med att återfå tillväxt i en bransch av hård konkurrens och svikande prenumeranter.

Streamingjätten ska ha förlorat 200 000 användare första kvartalet 2022 och under fjolårets första sex månader försvann 1 miljon prenumeranter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

DVD-filmerna ryker

En av företagets stora förändringar är att man nu helt ska slopa sin DVD-uthyrningstjänst.

Omkring 1,1 till 1,3 miljoner användare prenumererar på tjänsten och förra året genererade DVD-uthyrningen 145,7 miljoner dollar (1,5 miljarder kronor) i intäkter, enligt NPR.

Ny avgift för delade användarkonton

Ett problem har i flera år varit att många prenumeranter delar sina konton och lösenord med vänner och familj.

Det vill Netflix råda bot på – genom att införa en avgift för den som vill dela sitt konto med andra. Avgiften har redan införts i flera länder, och kommer så småningom även att införas i Sverige.

Läs mer om det här:
Netflix inför ny avgift – så drabbas du 
Nya spärren: Så mycket dyrare blir Netflix

… Men antalet prenumeranter sviker ändå

ANNONS

Netflix har dessutom lanserat en reklamfinansierad och billigare prenumerationstyp i hopp om att locka tillbaka fler kunder.

Men trots företagets olika åtgärder tecknades endast 1,75 miljoner nya prenumerationer mellan januari och mars i år.

Även kommande månader väntas ha en lika svag tillväxt – vilket är ett värre scenario än vad många analytiker hade beräknat.

“Det här kvartalet har gett oss fler frågor än svar”, säger analytikern Paolo Pescatore, till BBC.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS