Dagens PS

Larmet: Terrorister rekryterar via tv-spel

terrorister spel
Forskning visar att terroristgrupper som Hizbollah, Hamas och IS använt dataspel för påverkan och rekrytering under flera år. (Foto: Petra Lindell /TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Terroristgrupper som IS och Hizbollah använder tv-spel för att rekrytera och påverka människor. Nu visar en ny rapport hur manipulationen genomförs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Framför allt sedan presidentvalet i USA under 2016 har många demokratiska regeringar tvingats fokusera på hur utländska aktörer använder sociala medier för påverkan.

Grupper som IS och Hizbollah använder tv-spel för att påverka människor.

De använder även spelen för att rekrytera anhängare.

40 sätt att påverka

Det framgår av en ny studie från Forskningsinstitutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet.

I rapporten har man identifierat 40 påverkanstekniker på spelområdet.

Enligt forskarna finns det exempel ända sedan början av 2000-talet på hur terroristgrupper som Hizbollah, Hamas och IS använt dataspel för påverkan och rekrytering.

ANNONS

Senaste nytt

Rysk propaganda i spel

ANNONS

Ett tidigt exempel var när ”Hezbollah Central Internet Bureau” under 2003 gav ut videospelet “Special Force”.

Dataspel används även i det nu pågående kriget mellan Ryssland och Ukraina, där Ryssland sprider propaganda via spel som Roblox och Minecraft.

”Jämfört med sociala medier har speldomänen otillräckliga riktlinjer och mekanismer för att hantera påverkanskampanjer. Det finns inte heller tillräckliga möjligheter för forskare, journalister eller branschaktörer att bättre förstå i vilken grad spelplattformarna utnyttjas”, säger Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation.

Åtgärder mot spel

Forskare menar att det krävs åtgärder för att motverka desinformation och manipulation via spel.

Målet är att avvärja omfattande hot mot demokratiska samhällen.

”Yttrandefriheten måste alltid komma i första hand, på samma sätt som den gjorde i debatten om sociala medier. Att öka medvetenheten är första steget mot en öppen dialog om hur vi ska gå vidare med det här allvarliga problemet, och det är särskilt viktigt med tanke på det nuvarande tillståndet i världen”, säger Jesper Falkheimer.

Relaterad läsning:

ANNONS

Inga tv-spel för Ryssland – Sony och Nintendo lämnar – Dagens PS

Saudiarabien storsatsar på tv-spel – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS