I dag lanserar Gotlandsbolaget världens första storskaliga, snabbgående katamaran med vätgasdrift, konceptfartyget Gotland Hydrocat.

ANNONS

När den storskaliga, snabbgående och fossilfria katamaranen som drivs med vätgas är i drift kommer det ta mindre än tre timmar att åka mellan Gotland och fastlandet.

Arbetet med utveckling av den nödvändiga tekniken pågår och ambitionen är att Gotland Hydrocat ska kunna beställas senast år 2025 och tas i trafik senast 2030.

Fartygen ska minimera utsläppen från sjöfarten

Under 2021 lanserade Gotlandsbolaget ett annat konceptfartyg, Gotland Horizon. Horizonserien bygger på snabbgående passagerar- och fraktfartyg och båda konceptfartygen utvecklas för att minimera sjöfartens utsläpp.

Gotlandsbolagets mål är att all Gotlandstrafik ska vara klimatneutral senast år 2045 och enligt Gotlandsbolagets vd, Håkan Johansson, är Horizonserien bolagets enskilt viktigaste initiativ för att minska klimatavtrycket från sjöfarten.

Både bättre kapacitet och minskade utsläpp

”Vi tycker inte Gotland ska behöva välja mellan överfartstid och klimatnytta. Därför utvecklar vi nu nästa generations fartyg, Horizonserien, som genom ny teknik kommer möjliggöra en ännu bättre service och kapacitet samtidigt som utsläppen minskar markant”, säger han, i ett pressmeddelande.

Båda konceptfartygen är designade för att drivas med fossilfri vätgas, som i huvudsak bara släpper ut vattenånga, men båda fartygen har en så kallad multifuel-lösning, som innebär att de även kan drivas med andra fossilfria drivmedel.

Gotlandsbolaget har tagit fram Gotland Hydrocats modell och design i samarbete med Austal, som är ett av världens ledande varv för konstruktion och bygge av katamaraner.

ANNONS
ANNONS

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så långt kommer en lastbil på vätgas [Dagens PS]