Dagens PS har gjort fel. Citerat personer och medier, däribland Dagens Industri och TT, i artiklar där det förekommit annonslänkar som placerats på ett olyckligt sätt i texten. För det ber nyhetssajtens ansvarige utgivare, Mikael Gullström, nu om ursäkt och har säkerställt att det inte händer igen.

Dagens PS är en nyhetssajt med över 90.000 prenumeranter. Dagens PS levererar utöver redaktionella artiklar även ”branded content” och olika så kallade native-kampanjer till både egna mediekanaler och till kunder för exempelvis nyhetsbrev och företagsbloggar.

Sedan en tid tillbaka har vissa sektioner i Dagens PS sponsrats av en annonsör som – utan någon redaktionell påverkan – exponerats i dess kontext.

Branschorganisation IAB Sverige definierar begreppet som branded content (läs mer i rapporten ”Native advertising – Best practice guide 2017”)

Samtidigt som annonsören sponsrat dessa sektioner har man dessutom köpt native-artiklar där annonsören haft en påverkan om innehållet. Något som även varit tydligt markerat.

Men ibland blir det fel. I vissa av dessa fall har vi i redaktionella artiklar lagt in en textlänk vilket gjort att artikeln blivit ”native-smittad”. Det innebär att hela artikeln blir en annonsprodukt i stället för en redaktionell produkt.

Och som vi uppmärksammade i en rättelse häromdagen har det, i native-artiklar, i ett fåtal fall även förekommit referat och citat till personer och medier som inte har någon koppling till annonsören i fråga. Det här är helt klart en miss från vår sida.

ANNONS
ANNONS

Vi beklagar det som har inträffat och har full förståelse att de som blivit felaktigt behandlade har tagit illa vid sig. Så här ska det inte gå till. Som en kurerande och citerande nyhetssajt, som starkt tror på korrekt och tydlig källhänvisning, är detta självklart känsligt för oss.

Som Dagens PS tidigare berättat kommer vi på initiativ av en av de drabbade, ge ett substantiellt bidrag till stiftelsen Allbright – som ursäkt till såväl läsare som de som citerats eller refererats i de enskilda artiklarna.

De felaktiga artiklarna togs självklart ner omedelbart när detta uppdagades och vi har omgående förändrat våra rutiner för att säkerställa att detta inte inträffar igen. Just nu tittar vi på de enskilda fallen och går ut med rättelser. Vid sidan av detta har vi startat en utredning för att ytterligare förstärka våra riktlinjer och ramverk.

Den digitala medievärlden är under kraftfull förändring, allt är inte svart eller vitt, det finns många gråzoner. Det kan i vissa fall vara svårt att uppfatta den praktiska skillnaden mellan att ha en annons inuti en artikel jämfört med en textlänk i samma artikel. Men här är det olika regler som gäller.

Det är viktigt att vi för en kontinuerlig dialog om hur branschen ska hantera gränsen mellan traditionell redaktionell produktion och sponsrad produktion – i alla dess olika former – i den allt mer komplexa medievärlden. Allt för att minska risken för fel.

 

Mikael Gullström
Ansvarig utgivare, Dagens PS