Vi på Dagens PS har slagit läsarrekord på löpande band 2021. Innan jag skryter om framgångarna så låt oss fastslå att det inte hade varit möjligt utan dig som läsare.  

ANNONS

Vi måste varje dag förtjäna ditt förtroende. Inte minst när man som vi inte tar betalt för innehållet genom prenumerationer eller betalväggar.   

I går fick jag de senaste läsarsiffrorna. Med över 550 000 unika läsare senaste veckan är vi efter Dagens industri, som är överlägset störst på mediemarknaden inom finans (ungefär dubbelt så stora som Dagens PS), nu klar tvåa.

Sett till antalet lästa artiklar i veckan blev det över 2,8 miljoner – även det ett veckorekord.

De referensmedier vi vanligtvis jämför oss med är Affärsvärlden, Breakit, Realtid och Aktiespararen. Enligt siffrorna hos Ocast denna vecka är Dagens PS nästan 260 procent större än alla fyra tillsammans!

Cirka 300 procent bättre än i fjol

Här lånar jag gärna DI:s beskrivning av sin egen utveckling: ”Framgång är ingen slump!” 

ANNONS
ANNONS

Vad vi gör att är att skriva om sådant som engagerar dig som läsare. 

Det gör vi genom att skriva sammanfattningar av det bästa av det som våra kollegor skriver om – så kallade rewrites. Men alltid med en tydlig hänvisning och länk – allt enligt fastslagen branschpraxis.   

Både från svenska och utländska medier. Allt enligt den i journalistkretsar kända devisen: ”Journalister är andra journalisters bästa källor”. 

Vi skriver också cirka en tredjedel helt eget material. Här det inte bara finansiella artiklar, utan vi har även under året haft några av branschens mest uppskattade skribenter inom både bil och båt.  

Något vi tydligt ser på läsarsiffrorna. Och det och tillsammans med vårt weekendmaterial har fått höga läsarsiffror.  

Hälsosam utveckling för Dagens PS

Ja, hur går det då med ekonomin när läsandet utvecklas så fint? Jo vi har en hälsosam utveckling av omsättning och vinst. Våra intäkter kommer från två delar, dels av mer traditionell annonsering, dels från annonsering inom börs och finans och andra områden där våra läsare visar ett stort engagemang.

När det gäller den traditionella annonseringen så är den generellt sett utsatt för en stor prispress då utbudet av innehåll på nätet ökar exponentiellt samtidigt som efterfrågesidan inte följer med. Effekten blir mindre intäkter för mediehusen, något som gör att mediehusen generellt lider av fallande intäkter och vinster.  

ANNONS
ANNONS

Dagens PS andra stora intäktsben kommer från att erbjudanden inom investeringar, som börsintroduktioner, fonder och investerarträffar. Det kan även röra bilbranschen och förnybar energi. 

Här får ni läsare erbjudanden som matchar ert läsande. Erbjudanden som bygger på relevans för dig som enskild läsare. Så exempelvis har du inte läst artiklar om vin så kommer du inte heller få erbjudande från en vinimportör.  

Avslutningsvis ser vi med tillförsikt fram åt ett spännande nytt år och på fortsatt förtroende under nästa år.

Vi önskar ett riktigt Gott Nytt År!