Alénius & Partners är experter på kommunikation och ledarskap. Med rätt kommunikation kan man som bäst ta tillvara på företagets viktigaste tillgång – medarbetarna. 

Berätta om Alénius & Partners och vad som gör er speciella?

”The key to success is action! Les Giblin säger: “Kunskap i sig har inget värde, det är hur du praktiserar kunskap som gör den värdefull”. Eller med andra ord: ”Livet ger dig ingen utdelning för det du kan göra, utan för det du gör”. Vi tror på handling! Att praktisera, träna, öva och repetera – skapar en djupare medvetenhet vilket i sin tur leder till framgång i både arbete och privat”, uttalar sig Per Alénius och Merja Niemi från Alénius och Partners.

”Det vi tycker gör oss speciella är vår övertygelse om att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång och de som främst kan påverka utveckling och lönsamhet, att chefer som har den insikten och förstår att ett kommunikativt och coachande ledarskap skapar engagerade och motiverade medarbetare, därför tillhör vinnarna! Samt att företag med gemensamt framtagna plattformar för bland annat kommunikation, värderingar och strategier har engagerade och motiverade medarbetare. De är också de mest lönsamma”.

”Som chef har du möjlighet att delta på våra ledarskapsutbildningar stegvis! Vi vet att många har svårt att komma ifrån flera dagar och därför kan du  välja att delta ett datum som passar dig bäst”.

”Merjas långa erfarenhet som chef, 20 år, gör att hon vet vilka situationer som kan uppstå och kan bemöta chefer på ett relevant, trovärdigt och initierat sätt och därmed skapa ett förtroende för ett samarbete”.

”Vår affärsidé är att vi hjälper ledare att skapa långsiktigt hållbara, attraktiva företag och organisationer genom att utveckla deras kommunikativa förmågor och ledaregenskaper. Vi gör skillnad! Det är inte vad vi kommunicerar utan hur vi gör det!”.

Hur har ni drabbats av corona?

”Som exempel kan vi ta: den 27 februari, då vi satt i bilen på väg till Arlanda för inplanerad resa till Frankrike, fick vi besked från en uppdragsgivare att de godkänner de sju offerter som vi skickat dem. Samma vecka som vi kom hem fick vi ett mejl från samma uppdragsgivare om att de på grund av rådande omständigheter var tvungna att säga upp oss som leverantör för de inplanerade utbildningarna”.

”Vår bransch, utbildningssektorn, drabbas extra hårt av främst två saker. Den ena är att det som ”kapas” i kostnader i första hand är just utbildningar, kurser och kompetensutveckling och det andra är att enligt Folkhälsomyndigheten med flera ska vi helst inte vistas tillsammans med andra i trånga lokaler, vilket då blir svårt med IRL utbildningar”.

ANNONS
ANNONS

”Vi är optimistiska vilket ger energi och hopp om framtiden samtidigt förstod vi ganska snabbt att vi behövde bli mer kreativa och skapar nya möjligheter. Vårt mantra är därför: Tänk om, tänk nytt! Gör om, gör nytt!”.

Hur har ni märkt av att näringslivet försöker hjälpa varandra under coronakrisen?

”Framför allt så har vi märkt att i sociala media har nätverkandet fått en stor betydelse. Tonen är en helt annan och pepp och stöd har blivit en självklarhet för de flesta inom olika områden. Att vara generös och att skapa nya samarbetsformer har blivit tydligt. Vi kan se att krisen har lett till nya sätt att bygga upp kundbaser och nätverk”.

”Det digitala arbetssättet har växt fram starkare och självklarare, vilket har fört ihop många i olika sammanhang såsom exempelvis webinarier. Det är många gratisevent, som seminarier, nu via webben”.

”Vårt bidrag är att vi, tillsammans med Hotel Kungsträdgården, kör den 21 april en kostnadsfri heldagsutbildning i kommunikation för chefer. Vi bjuder 14 chefer på utbildning, frukost, lunch och fika den dagen”.

”Vi gillar ordspråket ”What goes around comes around”.

Läs mer om Alénius & Partners.

PS Supporten
Under coronakrisen är extremt många företag hårt drabbade, speciellt Sveriges småföretagare. PS Supporten är Dagens PS stöd för att med annonsering och artiklar om dessa bolag stödja svenskt företagande. Givetvis helt kostnadsfritt. För tillsammans hjälper vi varandra.

Vill du också få en artikel eller annons om ditt bolag som stöd under krisen – maila till [email protected] och skriv några ord om ditt bolag och de utmaningar du möter nu.